Monday , December 23 2024

Hur har datorspelsmusiken utvecklats?

Från tidigt 8-bitars blippande till dagens mainstreamspel med soundtrack fullt i klass med en hollywoodfilm; dataspelsmusik har vuxit och utvecklats mycket under sin livstid. Nu när genren har ca 40 år på nacken tänkte vi i ett retrospektiv ta en titt på hur spelmusik har utvecklats.

Tekniska begränsningar

Den tidiga dataspelens musik präglades av tekniska begränsningar. Tidiga arkadspel såsom Pacman och tidiga konsoller och hemdatorer som Atari, C64 eller Nintendo Entertainment System hade alla stora begränsningar i sina ljudkapaciteter. Det var både de primitiva dedikerade ljudchippen med en begränsad ljudpalett och den ytterst begränsade mängden lagringsutrymme som kunde dedikeras till musik som gjorde musiken både primitiv och minimalistisk.

Just C64 blev en hemdator känd för att revolutionera musik inom dataspel. Denna dator hade för sin tid ett lågt pris men hade trots detta ett relativt avancerat ljudchip. SID som ljudchippet kallades var en hybridsynt som kombinerade digital och analog teknologi. Med upp till 4 röster samtidigt och möjligheten att använda olika filter för att modulera de grundläggande vågformerna så erbjöd C64 mycket större möjligheter att skapa unik och kreativ musik.

Det var därför de första kända dataspelskompositörerna dök upp under C64-eran. Kompositörer som Rob Hubbard och Martin Galway skapade soundtrack som står sig än idag. Under samma era dök också en hel generation av japanska musikskapare upp som komponerade musik till Nintendo. Titlar som Super Mario och Zelda har soundtrack som är välkända än idag och har spelats in i nytappningar och till och med framförts av hela symfoniorkestrar.

Den moderna dataspelsmusiken

Från 2000-talet och framåt har de flesta begränsningar rörande dataspelsmusik försvunnit. När dataspelen flyttade över till digitala medium såsom CD-rom och DVD så ökade lagringsutrymmet så pass att man kunde ha musik i CD-kvalité. Ytterligare förbättringar som skett sedan dess är att man kan införa dynamiska element i musiken så att den reagerar på det som händer i spelet.

Hur viktig modern spelmusik är för att hålla spelarens intresse kan man lätt se inom nätcasinospel. Här är mekaniken bakom olika spel relativt lika varandra. Därför är stämningsskapande element extra viktiga för att spelaren inte ska hoppa vidare till nästa spel. Ett exempel på detta är Jammin jars som har 98.63% RTP.  Detta slotspel har en stilren men inte särskilt originell look, detta kompenserar man med ett riktigt svängigt disco-influerat soundtrack.

Spelmusiken kommer full circle

 

Samtidigt som modern spelmusik har blivit omöjlig att skilja från filmmusik så har generationer som växt upp med tv-spelen från 80- och 90-talet vuxit upp och influenser från dataspelsmusik har blivit allt vanligare inom populärmusiken. Det är främst primitiva elektroniska lo-fi ljud från datorer som C64 eller Nintendo som använts. Dessa ljud är populära inom elektronisk musik men även inom popmusik dyker de upp. Dessa ljud kan användas för att skapa en nostalgi till barndomen men de är faktiskt mer mångsidiga än så.

Det svenska företaget Elektron använde ett restlager av gamla SID-chip från C64 datorer och skapade en fullfjädrad synt vid namn SIDstation. Denna synt har använts av artister såsom Nine Inch Nails och Daft Punk. Detta är inte musik som bara blickar nostalgiskt bakåt till gamla tv-spel utan de gamla ljuden får ett nytt liv i originell musik som tilltalar folk som aldrig stoppat in en kassett i sin bandstation och laddat upp Monty on the Run eller något annat av de klassiska spelen med oförglömlig musik.

Man kan alltså säga att idag har gränserna mellan musik för spel, film och populärmusik suddats ut. Dataspelsskapare väljer ibland att använda retroljud i sina spel men det är i dessa fall ett kreativt beslut till skillnad från pionjärerna för 30 år sedan som var tvingade att krama all kapacitet de kunde från en maskin med begränsad ljudkapacitet.

 

Om Jon Josefsson

Tillsammans med Petter Jahnstedt startade jag musikföreningen Zynthec i Skara – först en klubb, sen en tidning. 1999 blev den Zero Music Magazine, och här är vi nu…

Kolla även

raudiver – “Mary Tombs”

De har tagit sitt bandnamn efter en lettisk parapsykolog, som försökte spela in anderöster på …