Saturday , August 15 2020

DATAPOP – om hyllningsskivan In memory of Florian Schneider

För lite drygt en månad sedan lämnade robotmästaren Florian Schneider-Esleben sorgligt nog jordelivet. Han hedras nu med musikkollektivet Plonks hyllningsalbum We are Machine Pop 6 – In memory of Florian Schneider, där ett dussin artister bjuder på tematiskt passande låtar. Zero ville självklart veta mer och tog därför ett snack med Anders Wilhelm och Mikael Larsson från DATAPOP.  

Guten Abend, DATAPOP, och tack för att ni tar er tid att svara på några frågor! Låt oss börja med att prata om er relation till Kraftwerk och Florian Schneider-Esleben. Vad har egentligen Düsseldorfs finaste poporkester och den hemlighetsfulle herr Schneider betytt för er? 

Mikael: Kraftwerk har format mig väldigt mycket musikaliskt och är än idag ett av de band jag lyssnar mest på. Deras musik är tidlös och jag kan fortfarande komma på mig själv med att hitta nya detaljer i låtarna, trots att jag lyssnat på dem tusentals gånger redan. Florian har alltid känts lite gåtfull. En människomaskin med ett spjuveraktigt leende bakom den ibland lite bistra framtoningen. Jag sprang på honom en gång i Köpenhamn och följde efter för att tigga en autograf. Han ignorerade dock mina kontaktförsök och smet in på en bar snabbt som en vessla…

Har ni någon favoritlåt som Florian varit med och skrivit? 

Anders: ”Autobahn” och ”Ruckzuck”. Florians tonspråk kommer ofta i skymundan bakom Karls och Ralfs poplåtar. Men i ”Autobahn” tog han fortfarande stor plats i bandet. Melodistämmorna och variationerna i instrumentalpartierna är fantastiska, framförallt på de tidiga livespelningarna! 

Låt oss titta närmare på samlingsskivan In Memory of Florian Schneider. Tolv artister bjuder på lika många låtar. Handlar det uteslutande om nya kompositioner i Florians anda eller även om Kraftwerkcovers? 

Mikael: Att göra Kraftwerkcovers som tillför låtarna något nytt är svårt, för att inte säga omöjligt, om man ska göra dem i elektronisk form. Kraftwerk och Florian har däremot, för att uttrycka sig milt, haft ett visst inflytande på hur vi Plonk-artister låter. Vi vill, genom att göra nya låtar i Florians anda och till hans minne, visa att vi bär hans musikaliska gärning vidare och utvecklar den.

Kan ni berätta lite om ert bidrag till In Memory of Florian Schneider? 

Anders: Plonk kom överens om att göra en samlingsplatta, vilket naturligtvis var väldigt trevligt, men deadlinen var relativt kort. Tidigare under våren har Mikael och jag varit med i veckoutmaningar i en Facebookgrupp, där man på väldigt kort tid skulle göra låtar i olika genrer. Så vi försökte använda ett liknande arbetssätt den här gången. Mikael hade en strof kring att man inte riktigt vet vem av Ralf och Florian som är ”Kling” respektive ”Klang”. Han gjorde ett utkast som vi arbetade vidare på under några intensiva dygn. Vi försökte medvetet få med ett par element vi förknippar med Florian: treklangsharmonier, flöjtmelodier och vocoderslingor. 

In memory of Florian Schneider ges ut genom musikkollektivet Plonk. Hur skulle ni beskriva Plonk för dem som inte är insatta i fenomenet? 

Mikael: Plonk är inget skivbolag i ordets vanliga betydelse, utan bildades som en community av Jonas Lund från Kretz och Mats From från Deutsche Bank och har successivt växt sig större. Från början var vi bara svenska artister, men på senare år har flera utländska akter anslutit. Alla med rötter i den elektroniska musiken från Düsseldorf. Vi har ingen egentlig chef, utan utvecklar Plonk tillsammans och hjälper varandra med såväl produktionstekniska saker som utgivning av låtar. Det är demokratiskt, inkluderande och ett arbetssätt som alla uppskattar. 

In Memory of Florian Schneider har ett väldigt snyggt omslag. Vem är konstnären ifråga?

Mikael: Omslaget är gjort av Joacim Thenander från Maschine Brennt och hans fru. Joacim är en allkonstnär som bidrar mycket till utvecklingen av Plonk. Han är grym på såväl musik- som grafisk produktion och mastrar dessutom många av releaserna på Plonk.

Vad har DATAPOP mer på gång framöver? 

Mikael: Vi jobbar hårt på uppföljaren till Sterne I, nämligen Sterne II. Det är en naturlig fortsättning på rymdtemat som vi slog an på förra releasen. Vår förhoppning är att den ska släppas under sommaren, först digitalt och senare även på CD, kompletterad med ett antal remixer på låtar från Sterne I. Vi ser verkligen fram emot detta släppet, eftersom vi känner att vi utvecklats musikaliskt. Rymdtemat känns dessutom fräscht igen med tanke på framgångarna för SpaceX. Vi jobbar även med en remix åt en svensk artist, men vem det är får förbli en hemlighet ett tag till…

Kan ni avslutningsvis ge oss några tips inför sommaren?

Mikael: Twice a Mans senaste album On the Other Side of the Mirror är ett riktigt mästerverk och rekommenderas varmt. Om man, som jag, tycker att grillning och bbq-kulturen är en viktig del av sommaren,  så kan jag rekommendera en tur till Holy Smoke i Nyhamnsläge. Riktigt bra mat i trevlig miljö! 

Anders: Jag brukar läsa om Neal Stephensons ”Anathem” varje sommar. Den är fantastisk! Sedan har dottern och jag enats om en playlist till bilen i sommar. På den hittar man Kronologi med Ionnalee och Mark Mothersbaughs soundtrack till Pitch Perfect 2. Perfekta skivor att nynna med i om man skulle fastna i en kö. Jag lyfter gärna fram Flygvapenmuseet i Linköping också. En väldigt trevlig dagsutflykt, men det är bäst att boka JAS-simulatorn ganska långt i förväg.  

Följ DATAPOP på deras Facebooksida 

Om Johan Arenbo

Har varit med på "Zero-resan" sedan 2003. Är, efter ett halvdussin år i den tyska huvudstaden, tillbaka i Sydsverige och har förhoppningen att Zero kan hjälpa till att bygga broar mellan olika kulturformer. Vad har Kraftwerk, Prince, Depeche Mode, Hildegard Knef, David Bowie, Wolfgang Amadeus Mozart, Klaus Schulze, The Orb, Smashing Pumpkins, Lee "Scratch" Perry, De La Soul, Joy Division, James Brown, Aphex Twin, Erik Satie, Nina Hagen, Max Raabe, Syd Barrett, Kate Bush och The Stone Roses gemensamt? Jo, det handlar om genomtänkt och intressant musik. Det är det - och inget annat - som räknas!

Kolla även

Monopolx låtar remixas på albumet Dim Sum

Monopolx från Stockholm är en elektronisk akt som 2018 debuterade med den självutgivna ep:n Debris. …