Vad dina musikvanor säger om dig som person

Lyssnar du på en låt på vinyl kan en låt låta som en helt annan låt, än när den spelas digitalt. Detta är en av anledningarna till varför man väljer en metod över en annan. 

Lyssnar du till exempel med ett par hörlurar när du spelar på sajter som Comeon betting, eller kör du med högtalarna? När du åker bil, använder du bilens högtalarsystem eller egna lurar? Genom att samla in data på musikvanor som önskat enhet, online musik projektet Harkvie hoppas att erbjuda lite insikt i dagens upplevelse av populärmusik.

– Jag förstod att vi går igenom en väldigt snabb förändring när det handlar om hur vi lyssnar på musik och jag ville fånga det på något sätt, säger Harkives grundare Craig Hamilton. Nya teknologier och plattformar har ändrat på hur vi lyssnar på musik. Det stora utbudet och de snabba valen definierar vårt digitala lyssnande. Många företag vet idag också vad som lyssnas på fortsätter Craig.

Informationen som samlas in om personers musikvanor är oftast från tjänster som Spotify och YouTube förklarar Hamilton som gör en PhD i ämnet och driver projektet Harkive på Birmingham City University.

Projektet lanserades 2013 och Hamilton håller årligen Harkvie Days för musikfans som delar med sig av sitt lyssnade. Vissa skickar tweets, medan andra har skrivit mer än 2000 ord säger Hamilton och förklarar att sammanställning blev en mardröm.

– Den första saken vi la märke till är att lyssnarna växlar snabbt mellan gammal och ny teknik. Lyssnarna är väldigt bekväma med att använda moderna tjänster som Spotify och Google Play men lyssnar lika lättvindigt via vinyl och radio. Det ser likadant ut oavsett kön eller ålder. Om det fortsätter att vara så, vet jag inte.

Med två år kvar av projektet har Hamilton samlat in mer än 5000 unika personers musikkonsumtion. Det spelar egentligen ingen roll vad för musik de lyssnar på. Hamilton fokuserar på var, varför och med vilket media/tjänst de lyssnar med.

– Något som jag inte förväntade mig från projektet var att människor pratade om låtar som de hör i sina tankar. Människor anser alltså att “earworms”, låtar som fastnar i hjärnan är en del av deras musikvanor, tillsammans med musik de redan äger eller betalar för.

Hamilton arbetade tidigare för ett företag inom musikdelning och märkte då hur värdefull denna typ av insamlingen är för musikindustrin.

– Jag tänkte att insikterna kunde vara användbara för musikföretagen men förhoppningsvis kommer de också vara bra för lyssnarna. Jag vill göra informationen tillgänglig för allmänheten. Jag tror att inte allmänheten har så bra förståelse om vad som händer med informationen om oss.

Det kommer att bli spännande att se vad Hamiltons projekt leder fram till. För idag handlar musikvanor mest Spotify. Om detta kommer förändras eller om nya sätt att lyssna på musik kommer dyka upp får framtiden utvisa. Det enda vi kan göra är att vänta och se, spännande!

Om Jon Josefsson

Chefredaktör 1994 startade han tillsammans med kollegan Petter Jahnstedt musikföreningen Zynthec i barndomstaden Skara. Föreningen ledde till både klubbverksamhet och senare även en tidning med samma namn. 1999 bytte tidningen namn till Zero Music Magazine och gavs ut fram till 2010. Idag drivs den som ett webb och TV-media på internet.

Kolla även

Jim Iseman III – Viduity

Jim Iseman III kommer från Carolina men är baserad i Brooklyn, New York. Han är …