Melodifestivalen 2020 tappar tittare

Sveriges största musik och show-tävling, Melodifestivalen, pågår nu för fullt. Hittills har det varit en säsong med spridda skurar, från starka nummer till tuffa rubriker. För inte så länge sedan slogs vi av nyheten att Thorsten Flinck blivit diskvalificerad, och nu släpps uppgifter om att programmet fortsätter att tappa tittare.

Melodifestivalen är Sveriges mest populära TV-program, med miljoner tittare fastklistrade framför sina TV-apparater under lördagssändningarna. Programmet väcker också stort intresse hos de som gillar att betta. Många har börjat tippa sina vinnare hos de spelbolag som erbjuder bäst odds. Om du håller dig till att spela på sport kan du istället spana in bethard som har ett stort utbud, med allt från e-sport till fotboll.

Sämsta siffran sedan 2010
Trots att intresset för Melodifestivalen fortfarande är enormt, kan vi konstatera att årets tredje deltävling bjuder på den lägsta tittarsiffran sedan 2010. Förra året var det nämligen 2,9 miljoner svenskar som såg samma omgång, och i år 2,6 miljoner, rapporterar Aftonbladet. Detta innebär därmed ett tapp på hela 300 000 tittare.

Att döma av sociala medier beror det sjunkande intresset på att fokuset flyttats för mycket från själva tävlandet. Många verkar också anse att presentatörernas manus är undermåliga.

Thorsten Flinck ett stort bakslag
Den store kulturprofilen Thorsten Flinck, som tidigare medverkat i Melodifestivalen, blev nyligen diskvalificerad från tävlingen. Detta på grund av att han är mitt uppe i en rättsprocess och åtalad för olaga hot och skadegörelse efter ett trafikbråk i Varberg. Flinck, som i många år fascinerat den svenska befolkningen, hade förstås hjälpt till att hålla tittarsiffrorna uppe.

Thorsten Flinck ersätts av Jan Johansen, som vann tävlingen 1995 med låten “Se på mig”. Han har totalt varit med fyra gånger, och nu tävlar han med Flincks “Miraklernas tid”.

SVT inte oroliga
Trots att tittarsiffrorna är de lägsta på tio år, verkar SVT sitta lugnt i båten. Aftonbladet intervjuade deras programbeställare för underhållning och livsstil, Peter Nyrén, som tar statistiken med ro. Han menar att det inte är unikt för Melodifestivalen att tappa tittare, utan att all form av marksänd TV har nedåtkurva. Han understryker också att det fortfarande är en lika stor andel av Sveriges TV-tittare som följer Melodifestivalen, 70 procent.

Visst ska de bli intressant att följa den fortsatta utvecklingen för SVT:s största flaggskepp. Det återstår att se ifall de kan vända negativa trenden eller om den, som Nyrén säger, är oundviklig. För att se årets bidrag på nytt, kika här på SVT Play.

Denna artikel är skriven i samarbete med partner

Om Jon Josefsson

Chefredaktör 1994 startade han tillsammans med kollegan Petter Jahnstedt musikföreningen Zynthec i barndomstaden Skara. Föreningen ledde till både klubbverksamhet och senare även en tidning med samma namn. 1999 bytte tidningen namn till Zero Music Magazine och gavs ut fram till 2010. Idag drivs den som ett webb och TV-media på internet.

Kolla även

Jim Iseman III – Viduity

Jim Iseman III kommer från Carolina men är baserad i Brooklyn, New York. Han är …