Thursday , November 26 2020

Heldon – IV (Agneta Nilsson)

Betyg - 8

8

Återutgåva av instrumentalt spacerockalbum från 1976.

User Rating: Be the first one !
Skivbolag: Bureau B/ Indigo / Border

Ursprungligen gavs IV (Agneta Nilsson) ut 1976. Innan dess hade man släppt Electronique Guerilla, den första platta jag hörde med bandet, och därefter Third (It´s Only Rock N Roll), Heldons mörkaste album. Nu finns äntligen IV (Agneta Nilsson) återutgiven, till alla spacerockares glädje.

Varför IV (Agneta Nilsson) heter som den gör beror troligtvis på att Richard Pinhas dåvarande flickvän hette så, och förmodligen var hon svensk. Den sista låten på plattan heter nämligen ”Perspective IV” med undertitlarna ”…i Perspective IV”, ”…ii Virgin Swedish Blues” vars titel fått mig att dra denna slutsats, och  ”…iii Psylocybine”. Har du aldrig hört franska Heldon tidigare – och det är stor risk att du inte har – så bör du veta två saker om den här skivan: den är helt instrumental och den består av fem spår. Två är korta, två på lite över tio minuter och den jag nyss nämnde ljuder i över tjugo minuter. Heldon var egentligen inget band. Richard Pinhas var själv ”bandet” och de övriga medlemmarna gästade på olika plattor. På den här plattan lirar Pinhas mellotron, en Gibson Les Paul från 1954 och diverse synthesizers. Till sin hjälp har han sex killar som spelar gitarr, bas, minimoog, mellotron och trummor/percussion på någon enstaka låt var. I stort sett är alltså detta ett soloalbum med gästmusikanter. De hittills ej nämnda låtarna är vackra ”Perspective I (où commence le nihilisme actif)”, den märkligt experimentella ”Perspective II” som sakta men säkert utvecklas, ”Perspective III (Baader Meinhof Blues)” med sin rullande syntfigur och Pinhas gitarrorgier, samt lugna ”Bassong”. Hur eller varför terroristgruppen Baader Meinhof nämns i en låttitel vet jag inte, men det finns gott om mysterium och konstigheter omkring Heldon. Pinhas var tveklöst en sökare, en konstnär och visionär. Bland annat har han sagt att ”Perspective är delar av en tematisk helhet. Varje del är en egen och annorlunda synpunkt på samma område” som förklaring till varför flera låtar har samma huvudtitel. Heldon är inte för alla, men det är en platta för dem med öppna sinnen och själsfrid nog att koncentrera sig.

Om Robert Ryttman

En simpel skribent som gillar allt från det enklaste enkla till det svåraste svåra, från det mjukaste mjuka till det hårdaste hårda!

Kolla även

Publik

Får vi höra NHL spelarnas favoritlåtar kommande säsong?

NHL säsongen 2020 var speciell på många sätt. Likt de flesta andra ligor i världen …