Under de senaste åren har samarbeten mellan spelbolag och aktörer inom musikbranschen blivit allt vanligare. Artister blir ambassadörer för spelbolag, nätcasinon sponsrar festivaler och spelutvecklarna lanserar spel med musikteman.
Ozzy frontar nytt nätcasino
Som Zero Magazine nyligen rapporterade om har det nya nätcasinot Metal Casino satsat fullt ut på hårdrock. Förstasidan pryds av Ozzy Osbourne med citatet ”Why don’t you f*king join me?”. Ozzy är även delägare i casinot och har gjort ett flertal reklamkampanjer för sajten.
- Killarna på Metal Casino berättade för mig att deras varumärke handlar om att vara äkta, relevant och hängivet kunden och det slog verkligen an en ton hos mig. För mig innebär det att hålla det äkta, hålla det originellt och att man gör allt för sina fans, och det är det jag har sysslat med hela livet, sa Ozzy Osbourne i pressmeddelandet i samband med att samarbetet offentliggjordes.
Metal Casino var även huvudsponsor av Sweden Rock Festival i somras – en festival som Ozzy uppträdde på.
Housefestivalen Big Slap, som arrangeras i Pildammsparken i Malmö i augusti varje år, har också valt att ta in ett spelbolag som huvudsponsor. Det är spelsajten Ninja Casino som i år frontar festivalen. Ninja Casino är ett nätcasino som erbjuder spel utan registrering och är enligt Jämförcasino.se en av marknadens smidigaste spelsajter.
Under våren har Big Slap och Ninja Casino tillsammans presenterat mängder av artister som kommer att uppträda på festivalen, bland annat Afrojack, Rebecca & Fiona och Don Diablo.
Även utomlands har liknande samarbete gjorts. Ett av de mest uppmärksammade är den danska rapparen Clemens, som tillsammans med spelföretaget SkillOnNet lanserat sitt eget nätcasino ”Clemens Spillehal”.
Måns Zelmerlöw ambassadör för Betsson
I tillägg till Metal Casinos samarbete med Ozzy är det ett flertal andra spelbolag som insett värdet av att använda artister i sina reklamkampanjer. Ett av de mest uppmärksammade är samarbetet mellan Måns Zelmerlöw och spelbolaget Betsson. Samarbetet offentliggjordes i september 2017 och kommer enligt Betsson att pågå under en lång tid framöver.
- Sport och tävling, men också underhållning är något vi brinner för, och Måns personifierar allt som är Betsson. Extra kul är att han, precis som vi, älskar utmaningar och vi kan lova mer av den varan framöver. Vi tror och hoppas att vi tillsammans med Måns kommer göra vardagen lite roligare, uppger Stefan Bladh marknadsspecialist på Betsson, i ett pressmeddelande.
Svensk utvecklare satsar på musikspel
Satsningen på musik inom spelbranschen har inte enbart gjort sig uttryck i sponsor- och ambassadörskap, utan även i utvecklingen av nya spel. Det svenska bolaget NetEnt, som är en av världens främsta utvecklare av casinospel, lanserade i samband med sitt 20-årsjubileum 2016 spelserien ”NetEnt Rocks”. Serien bestod av tre spelautomater med legendariska hårdrockslegender – Guns N’ Roses, Jimi Hendrix och Motörhead.
- Vi har visat vår uppskattning genom vår mest ambitiösa produktion någonsin och NetEnt ser fram emot att få erbjuda spelarna denna musikaliska spelupplevelse, uppgav Simon Hammon, Chief Product Officer på NetEnt, i en kommentar på företagets hemsida.
Denna artikel är skriven i samarbete med: Jämförcasino.se