Det egensinniga kollektivet Piglet Outlet debuterade förra året med EP:n Paradise in Progress. Nu är de tillbaka med ett än mer originellt och utmanande verk, ”Witchcraft in Embassy Environment”. I sitt sökande efter den perfekta indiepophiten har de tagit till annorlunda grepp, som ett kapell med kranium och ett tangentbord med runskrift. Zero ville naturligtvis veta mer och kontaktade en av nyckelpersonerna i den mystiska konstellationen, Kim Nilsson, som även är bekant från Slagsmålsklubben.
Hej, Kim, och tack för att du ger oss en introduktion till Piglet Outlets fascinerande värld! Skulle du först kunna berätta lite om vilka som är med i projektet och vilka roller de olika medlemmarna har?
– Piglet Outlet består av ett tiotal medlemmar som är inblandade i olika hög grad. Jag, musikern och filmaren Kim Nilsson, är en av dem som tillhör ”kärnan” och fungerar lite som konstnärlig och andlig vägledare. Bland de övriga medlemmarna finns, förutom andra musiker och filmare, även fotografer, poeter och konstnärer som alla bidrar till helheten.
Ni beskriver er själva som ”ett spiritualistiskt musikkollektiv”. Finns det någon koppling mellan Piglet Outlet och esoteriska läror eller sinnesvidgande new age-samfund?
– Vi har alltid haft ett intresse för esoteriska läror, ofta av det mörkare slaget. Vi har inga kopplingar till några existerande samfund, men ganska långt framskridna planer på att starta ett eget…
Ni sticker ut från mängden och väcker många frågor. Är Piglet Outlet ett surrealistiskt hobbyband, ett sidoprojekt till Slagsmålsklubben, ett djupsinnigt kulturexperiment eller kanske något helt annat?
– Piglet Outlet är, kort och förenklat, en grupp konstintresserade människor. Musiken är nästan av sekundär betydelse. Vi har valt att, i den mån det går, försöka undvika att fokusera på de olika medlemmarnas tidigare projekt. Folk får naturligtvis gärna dra kopplingar, men det intressanta för oss är att skapa något nytt.
Varifrån kommer ert kreativa bandnamn?
– Vi har, så länge vi kan minnas, varit intresserade av grisen och dess kulturhistoria och tyckte att ”Piglet Outlet” lät snyggt. Men det tog väldigt lång tid att komma fram till bandnamnet. Vi hade en lista med cirka 450 namnförslag, som bland annat innehöll bubblarna ”Eternal Rehab”, ”Tellus Defence League” och ”Exotic Funeral”. Så vi fick ta demokratisk ställning genom en sluten omröstning och Piglet Outlet blev någon sorts vinnare.
Så vitt jag förstår, så är ni en geografiskt ganska utspridd grupp människor. Funkar distanssamarbetet bra? Hur kommunicerar ni? Via Skype, Facebook, parfymdoftande handskrivna brev, röksignaler eller på något annat, möjligen övernaturligt sätt?
– Jo, tidigare hade vi rötter i Berlin, Malmö och Norrköping och fick anstränga oss lite när vi skulle träffas. Men nu har vår tyske medlem flyttat till Norrköping, så en kombination av telepati och vanlig kollektivtrafik funkar skapligt.
Er nya singel “Witchcraft in Embassy Environment” är ganska utflippad. Men det är samtidigt en snygg låt med skön popkänsla. Vad har ni för förhoppningar med släppet?
– Vi har ganska stora förhoppningar. Vi har valt att inte rikta oss så hårt mot musikbranschen, utan istället marknadsföra singeln och videon i kanaler där konst och musik annars inte är så förekommande. I det här fallet valde vi Sveriges samtliga 98 ambassader ute i världen. Responsen har varit över förväntan. Många skriver att de uppskattar verket mycket. Merparten tycker till och med att vi skildrar arbetet och livet på en ambassad på ett trovärdigt sätt. Av Svenska ambassaden i Tbilisi fick vi ett erbjudande om marknadsföring i samband med en eventuell Georgien-turné. Vi får se om vi går vidare där…
Videon till ”Witchcraft in Embassy Environment” är cool, märklig, tankeväckande och känns påkostad. Är den visuella biten en viktig del av Piglet Outlets helhetskoncept?
– Absolut! Videon, som bland annat innehåller en shaman, en masspsykos och ett kapell med kranium, är inspelad i de mytomspunna enklavområdena Baarle-Nassau/Baarle-Hertog (Belgien-Nederländerna) och Madha/Nahwa (Förenade Arabemiraten/Oman), samt i Strasbourg, på Island, på Svalbard, i Österrike och vid den kontroversiella fornlämningen Ales stenar. Men faktiskt också på en folkhögskola i Malmöstadsdelen Fosie industriby. Till inspelningen tillverkade vi ett tangentbord med runskrift istället för bokstäver. Ett flertal personer har hört av sig och velat köpa det för rätt mycket pengar. Vi har pratat om att börja serietillverka sådana för att kunna bekosta våra framtida musikvideor…
Ni säger er söka efter den ”perfekta indiepophiten”. Är ni nöjda med vad ni åstadkommit hittills? Hur låter förresten en perfekt indiehit? Snackar vi ”Common People” med Pulp, ”Girls and Boys” med Blur eller har ni någon annan måttstock?
– ”Common People” och ”Girls and Boys” är oerhört bra, men i vår värld är den perfekta indiepophiten lite mörkare, skevare och har en mer trasig estetik. ”Witchcraft in Embassy Environment” är kanske inte hundraprocentigt perfekt, men vi är väldigt nöjda med den och kommer att sikta ännu högre framöver.
Vad händer härnäst för Piglet Outlet? Är en fullängdare på gång?
– Nej, ”Witchcraft in Embassy Environment” är istället den första delen i en hexalogi med arbetstiteln Valhalla Gender Police. Nästa del blir ”Eternal Flame”, som vi släpper i november. Sviten, bestående av sex musik- och filmkonstverk, ska vara helt klar hösten 2018, då kollektivet Piglet Outlet också kommer att splittras…
Följ Piglet Outlets vidare framfart genom deras Facebooksida.