Monday , September 28 2020
Closure

Closure – Kent-Martin: ”Jag överväger att köpa tyrolerhatt och börja joddla!”

ClosureUnder ett uppehåll i moderskeppet Kents verksamhet passade basisten Martin Sköld på att sjösätta ett sidoprojekt, supergruppen Closure, tillsammans med gamle vännen Johan Wohlert från danska Mew och den svensk-assyriska sångerskan Ninsun Poli, som bland annat arbetat med Familjen.

Det konkreta resultatet blev en självbetitlad ep med fyra låtar. Bandet gav sig själva på att kategorisera musiken och soundet med beskrivningen ”that Nordic crystal clear emotion” i pressutskicket, men när jag ber Martin utveckla vad detta egentligen innebär, blir svaret som väntat ganska svävande.
– Det är faktiskt Johan som myntat det. Jag tycker det är genialiskt. Otroligt svårt att definiera exakt vad det betyder, men det låter fantastiskt.

Vilka är likheterna och skillnaderna mellan Closure-materialet och era respektive ”day jobs”? Vem bidrar med vad?
– Det som är likt är att vi gör musik ihop. Det som skiljer sig är väl resten. Nya människor, nya erfarenheter och nya sätt att se på saker. Alla bidrar med det som låten behöver. Ninsun sjunger ju så otroligt bra, så där lägger vi oss inte i mer än nödvändigt. Både Johan och jag är ganska bra på att arra saker och hitta melodier som funkar utöver sångmelodin.

Hur ser låtskrivarprocessen ut?
– Vi har fått prova oss fram lite grann. För Ninsun och mig startade det med att vi träffades och hon sjöng på några grejer jag gjort. Vi skrev något ihop och jag hjälpte henne lite med låtarna till hennes första ep, och då visste vi inte riktigt vad vi skulle göra med det vi höll på med. Under den tiden arbetade Jocke och jag med Johans band The Storm, som han hade med Pernille Rosendahl från Swan Lee. När de bestämde sig för att ta ett break började han och jag diskutera: vad gör vi nu? Johan och jag har känt varandra länge och alltid trivts tillsammans, så jag spelade upp lite av det som Ninsun och jag jobbat med och Johan tyckte det var svinbra. Han skickade saker han skrivit på, och då blev det plötsligt klart för mig att vi borde göra detta ihop. Om inte annat så är det en anledning att ses och ha kul lite oftare!

ClosureInspelningarna ägde rum i Martin Skölds egen, naturskönt belägna studio Ateljén i Mariefred och mixningen utfördes av Stefan Boman i Park Studios.
– Studion är ett gammalt kakelugnsmakeri från 1700-talet som har restaurerats. Hur man ska beskriva omgivningarna? De är så pittoreska att man överväger att köpa tyrolerhatt och börja joddla. Arbetet började oftast med att vi försökte hitta luckor i våra scheman så att alla kunde vara med. Men ibland har Ninsun och jag jobbat ensamma, och ibland Johan och jag. Några gånger fick vi till det och kunde matcha våra kalendrar och ses, och då fick vi alltid extremt mycket gjort. Alla vi har varit ganska överens om hur vi vill ha det. Det tror jag delvis att vi har den lite långa processen att tacka för.

Det ligger redan nytt material i den så kallade pipelinen, och gruppen planerar en uppföljar-ep.
– Det finns en hel del låtar som vi redan skrivit under olika sessions. Vissa är mer klara än andra, och vi är råsugna på att få ta tag i dem så snart det bara går egentligen. Vår ambition är att släppa en ep i höst också.

Vad liveframträdanden beträffar är inget spikat, men tankarna finns.
– Vi är öppna för förslag, men har inga planer än. Alla vi tre är ganska upptagna just nu, men tänker att de här låtarna skulle passa extremt bra live. Kanske i höst?

Om Hans-Olof Svensson

Webbredaktör och skribent. "A truly charming journalist" – Ray Cokes (MTV)

Kolla även

Jubileumsutgåva av Kents debut

Fredagen den 13.