(Från Zero Magazine-arkivet. Skribent: Tobias Pettersson)
Norrköping har som mål att vara Sveriges främsta musikstad 2020. Sedan tidigare finns Bråvallafestivalen i staden och nu gör Upplev Norrköping i samarbete med FKP Scorpio ännu en storsatsning för att stärka stadens musikprofil. I februari är det premiär för den nya branschfestivalen Where's the Music.
Inspirationen till Where's the Music kommer från utländska motsvarigheter som exempelvis norska by:Larm, holländska Eurosonic och inte minst South by South West i Austin, USA. Den nya festivalen kommer att arrangeras den 12-14 februari 2015 och är tänkt som en kombination av branschträff och showcasefestival som inriktar sig på nya, lovande akter.
– Målet är att det ska bli den huvudsakliga mötesplatsen för svensk musikindustri och en chans för allmänheten att upptäcka ny musik, säger Folkert Koopmans på FKP Scorpio som räknar med 5-10 000 besökare det första året.
Festivalen kommer att arrangeras på 15-20 platser i och kring Industrilandskapet i centrala Norrköping. Många av dessa lokaler används redan idag som konsert- och evenemangslokaler av Norrköpings kommunala evenemangsbolag Upplev Norrköping, men även vanliga krogar och andra platser kommer förmodligen att integreras i festivalen.
Under två av dagarna kommer det att anordnas en rad konferenser, seminarier och debatter med inriktning mot musikbranschen. Det kommer att bjudas in föreläsare och uppstå mötesplatser för skivbolag, musikförlag, bokningsbolag, diverse teknikföretag och andra som har anknytning till branschen.
Utöver detta blir det cirka 50 band per dag som uppträder under festivalens tre dagar. Tonvikten ligger på att lyfta fram nya och lovande band både från regionen, nationellt och internationellt.
– Vår ambition är att vi ska göra detta till något av internationell klass och kvalitet som ska sätta Norrköping på världskartan, säger Stefan Papangelis på Upplev Norrköping och förklarar att detta är ytterligare ett sätt att profilera Norrköping som musikstad.