Bob Hund fick byta omslag

(Från Zero Magazine-arkivet. Skribent: Petter Jahnstedt)

Skivomslaget till Bob Hunds kommande skiva “Låter som miljarder” består av små reklamannonser från okända företag. Som vanligt är det Martin Kann som står bakom idén, men denna gång råkade gruppen ut för en kupp.

Svenska indiepopbandet Swedish for Beginners Thomas Jansson upptäckte att de 15 företagsnamnen var påhittade och inte fanns registrerade hos PRV. Han registrerade snabbt domännamnen för fejkbolagen och länkade dem till sin låt “This City Is Not For Me” från 2009.

Kuppen lyckades och bara en kort tid efter tilltaget var en Twitterdebatt igång. Bob Hund har nu ändrat sitt omslag på hemsidan och hur det kommer att se ut när skivan väl släpps är det ingen som vet.

Thomas Jansson från Swedish For Beginners kommenterade sitt tilltag i radions P4 så här.
– Jag såg ytterligare ett roligt skivomslag, i raden av roliga Bob Hund-omslag, och funderade på om företagen som fanns med hade köpt reklamplats av bandet. Men det visade sig att företagen inte existerade, och adresserna ledde ingenstans. Och eftersom domäner är extremt billiga att köpa, några tior bara, köpte jag dem och länkade till lite skön musik, en marknadsföringskupp för oss själva, säger Thomas Jansson.

Hela P4-intervjun kan du höra här:
Lyssna: Swedish For Beginners: “Det har klickats ganska friskt, faktiskt”

Om Webbmaster

Kolla även

The Confusions – “Waterfall”

Sundsvallsbandet The Confusions har varit med sedan nittiotalet, har samarbetat med Peter Svensson i The …