(Från Zero Magazine-arkivet. Ursprunglig skribent: Robert Ryttman)
[album, Compunctio / Naxos, betyg: 6]
Kammarmusik och preparerade pianon, cittra och konstmusik i största allmänhet är knappast den här tidningens inriktning, men Andreas Eklöf som är kompositör, elektronikamusiker i Eukluef och ena hälften av albumaktuella popduon Lilak har i och med NOR albumdebuterat med just sådan musik. Eklöf har även komponerat till The Gothenburg Combo, filmer och utställningar. Mats Persson som medverkar på skivan genom att lira på fyra spår har sedan 70-talet samarbetat med bland andra John Cage, Karlheinz Stockhausen och Morton Feldman och tillhör tydligen Sveriges mest etablerade musiker inom modern konstmusik. Den musik som framförs på NOR är alltså långt bortom rock- och popmusik, vilket gör den svårrecenserad. Styckena på NOR är instrumentala och ibland vackra, ofta vemodiga, och som i inledande “Patterns for three pianos – in four parts” och “Piece for three pianos” eller i “NOR – prepared piano” känns den för mig både experimentell och konstig. Men samtidigt märkligt meditativ. Det här är ingen svår eller jobbig musik att lyssna till och det elektroniska stycket “LaSalle” tilltalar mig. Generellt sett är detta dock inte mitt gebit och jag betvivlar att merparten av Zeros läsare har intresse för genren, men visst, som en liten inblick i en annorlunda och smått hemlig musikalisk värld är albumet kanske spännande för en del.