(Från Zero Magazine-arkivet. Ursprunglig skribent: Robert Ryttman)
[album, Boogie Post Recordings, betyg: 8]
Katrine Amsler och hennes Television Pickup är tillbaka med uppföljaren till 2006 års Da jeg var lille var alting større. Nya verket Kinescope Mountain består liksom sin föregångare av experimentella och mer svårtillgängliga musikstycken, uppblandat med lekfulla, enklare melodier och då som nu är albumet helt instrumentalt. Musikstilarna är många och varierade. Ibland som i “Cameraman´s revenge” öppnas ett fönster till ödslig prärie-country och i “Fahrplan winter” är det jazz med såväl klarinett som elak elgitarr som får slåss om utrymmet. Amslers musik är återigen fantasividgande och filmisk – lyssna till dramatiska “Rigibahn, funeral march” -, ful och vacker om vartannat, stillsam och rörig, akustisk och elektronisk. Skivan är omöjlig att älska i sin helhet, men de låtar och partier jag tycker om är verkligen underbara och det är stora delar av materialet här. Samtidigt känns inte de mindre uppskattade partierna onödiga, bortkastade eller störande. Tillsammans bildas nämligen en helhet där samtliga fulländar den inre handlingen, vilket gör det svårt att tänka bort någonting. Du som är inne på konstrock, prog, instrumentalmusik, jazz eller uppskattar experimentell musik över huvud taget som inte är alltför svårlyssnad har en liten juvel med över en timmes musik att drömma dig bort till, fantisera omkring eller bara njuta av. Rekommenderas varmt.