(Från Zero Magazine-arkivet. Ursprunglig skribent: Johan Arenbo)
När Die Krupps besökte Berlin för sin greatest hits-show var den charmiga klubben K17 fylld till sprängningsgränsen. Bandets intressanta bakgrund (en utveckling från punk till metal över EBM och elektrorock) avspeglades i publikens sammansättning. Förutom de kortklippta synthnissarna och vackert klädda gothflickorna fanns även ett försvarligt antal nitprydda metalfans på plats. Och trevligt nog hade även ett par kändisar från Berlins technoscen slutit upp för att njuta av minimala basgångar.
Efter två tämligen intetsägande förband (som inte riktigt lyckades med sina visioner att förena gothrock och metal på ett smakfullt sätt) stod Jürgen Engler och hans mannar på scen.
Showen började med en tung version av “High Tec, Low Life” och Düsseldorfarna hade genast publiken i sina händer. En imponerande hitkavalkad följde: “To the Hilt”, “Machinerys of Joy”, “Metal Machine Music”, “Goldfinger”, “Für einen Augenblick” och “Germaniac”, för att nämna några av höjdpunkterna.
Jürgen Engler var ytterst energisk. Han hoppade inte bara runt som en dåre på scen, utan spelade dessutom på ett trumset byggt av stålrör (mycket mäktigt!). Som stillsam motpol stod Ralf Dörper (även känd från Propaganda) elegant bakom sin synthesizer. Till det hejdlösa öset bidrog emellertid även gitarristen Marcel Zürcher och basisten Rüdiger Esch.
I de avslutande extranumren, “Wahre Arbeit, Wahrer Lohn” och “Fatherland”, sjöng den mångfacetterade publiken unisont med i refrängerna. Sympatiskt!
Efter konserten växlade Zeros utsände några ord med bandet och snappade upp att en ny skiva håller på att spelas in. Konserter i Skandinavien är dessutom planerade till sommaren. Så håll ögon och öron öppna – för det här energifyllda och mångsidiga bandet ska du inte missa!