(Från Zero Magazine-arkivet. Ursprunglig skribent: Andreas Wiss)
[album, Virgin / EMI, betyg: 5]
Att nu metal-veteranerna Korn emellanåt på åttondesläppet Untitled låter som Nine Inch Nails kommer först som en stor överraskning. När man sedan i konvolutet läser att NIN-kollaboratören Atticus Ross har varit med på ett hörn känns det inte lika förvånande.
Det har varit stor rensning i LA–bandets led. För två år sedan lämnade gitarristen Brian “Head” Welch bandet efter att ha funnit Jesus och nu har även trummisen David Silveria tagit en paus. Den resterande trion försöker klokt nog starta om på ny kula genom att skriva pompösa mullermetalanthems. Inledande introspåret är en mardrömslik, burlesk cirkusorkestertrudelutt. Balladen “Kiss” har (liksom titelspåret på Nine Inch Nails klassiker The Downward Spiral) Beatles-flöjtar. Resterande spår varvar i både kvalitet och karaktär, men samtliga har en ofantligt stor, och ofta industriell, ljudbild. Det låter mer som klassiska rockakter än Korns tidigare funk- och rapmetalinslag. Jonathan Davis har lyckligtvis nog lagt det mesta av det gutturala brölandet på vokalisthyllan och fokuserar nu istället på det han faktiskt klarar riktigt bra: att sjunga normalt. Det gör han allra bäst i de mest sårbara kompositionerna, som “Kiss”. Dummare aggropopmetalspår som “Bitch We Got a Problem” hade man dock gott kunnat vara utan. Davis är mest imponerande när han är sorgsen eller uppgiven, inte när han är lack.
Untitled är ett rätt steg på vägen för nya, nedbantade Korn, men en handfull riktigt starka spår räcker inte hela vägen fram. Något som de var snubblande nära att göra 2002, med den fantastiskt påkostade karriärpeaken “Untouchables”.