Thursday , April 25 2024

Nitzer Ebbs förlorade trummis – – David Gooday om återföreningen.

(Från Zero Magazine-arkivet. Ursprunglig skribent: Stefan Albinsson)

David Gooday var med och startade det kultförklarade bandet Nitzer Ebb. Han lämnade dock gruppen strax innan det stora genombrottet och den stundande turnén med Depeche Mode. Zero har pratat dåtid, nutid och framtid med doldisen som var med och skapade odödliga klassiker som “Let your Body Learn”och “Warsaw Ghetto”. Vi presenterar här stolt den första intervjun med Nitzer Ebbs förlorade trummis David Gooday!

Vad gör du idag, David?
– Jag jobbar inom byggbranschen. Men jag har faktiskt börjat göra musik igen också. För två år sedan pratade jag med Douglas, och han fick mig att börja skriva låtar igen. De som har hört vad jag gjort hittills tycker att det låter som tidiga Nitzer Ebb.

Vad var det som fick dig att lämna gruppen?
– När jag lämnade Nitzer Ebb var jag inne i en intensiv period av livet. Det var mycket arbete med bandet och vi hade inga pengar överhuvudtaget. Det kändes helt enkelt inte roligt längre, så jag beslutade mig för att hoppa av. Visst har jag ångrat mig många gånger genom åren, men jag är ändå mycket nöjd med hur mitt liv utvecklades. Efter tiden med bandet tog mitt liv en ny vändning. Jag gifte mig och har idag fyra underbara barn. Sedan är det också så att man aldrig riktigt lämnar “The Ebb.” Efter det att jag valde att sluta i bandet har jag sett dem live så många gånger att jag knappt kan räkna dem. Och showerna har alltid varit helt fantastiska!

Gillar du riktningen som Nitzer Ebb utvecklades i efter det att du hade hoppat av?
– Jag har alltid fått höra Bon och Douglas musik innan den blivit släppt på skiva. Jag har då också fått lämna mina synpunkter. Ibland har jag gillat det och ibland inte. Kanske hade bandet tagit en annan riktning om jag hade stannat kvar? Jag gillar att tro det i alla fall. Nitzer Ebb nådde aldrig sin fulla potential när jag var med. Det var för mycket folk utifrån som försökte påverka oss.

Varför startades Nitzer Ebb?
– Vi hade väldigt många influenser och inspirationskällor på den tiden. Nitzer Ebb var vårt sätt att bearbeta dem. Sedan vill vi påverka folk med vår musik och vårt utseende. Men imagen var aldrig tänkt att vara politisk i någon speciell riktning. Den var bara ett sätt att få folk att reagera. Vi var unga och väldigt arga. Nu är jag äldre, men ilskan finns fortfarande kvar. Jag tycker fortfarande att det är jätteviktigt att försöka få upp ögonen på folk. På den punkten ger jag alltid 100%.

På hur många konserter medverkade du?
– Det var faktiskt ganska många i början. Jag var ju med från starten. Jag minns speciellt ett par spelningar vi gjorde i Spanien. Allt gick bra, men jag var rejält nervös innan vi gick på scen. Jag kände mig ju bara som “en usel trummis” …

Du gjorde CD-konvolutet till Big Hit. Kan du berätta lite om det?
– Jag har alltid målat och varit speciellt fascinerad av impressionistisk konst. Jag tänkte att jag kunde hjälpa Douglas och Bon och de uppskattade erbjudandet. Konstigare än så var det inte. Resultatet kan ni se själva.

Vilket är ditt favoritalbum med Nitzer Ebb?
– Utan tvekan That Total Age. Du förstår nog varför? Och min favoritlåt är “Alarm”.

Till sist, kommer du att medverka på den kommande Nitzer Ebb-turnén?
– Som det ser ut nu kommer jag att vara med på en show i London. Men det är inte helt säkert än. Fast att alla i Nitzer Ebb verkar vara rätt sugna på att gå upp på scen i vår originalsättning igen!

Om Webbmaster

Kolla även

Interpol

Interpol firar 20 år av albumet Antics och spelar i Stockholm

Det är svårt att komma på ett mer definitivt New York-band än Interpol. Stadens själ …