Monday , October 26 2020

Saralunden – Saralunden är artisten att älska eller att frukta.

(Från Zero Magazine-arkivet. Ursprunglig skribent: Jonaz Björk)

Nyligen släppte Sara Lundén sin fullängdsdebut på lilla etiketten Lobotom Records under artistnamnet Saralunden. Och kanske krävs det ett litet oberoende bolag för att våga ge ut något som är så speciellt som Saras musik.

Att bara sätta sig ner och lyssna på I Will Sun And Spring You Down, som skivan heter, är ingen lätt uppgift. Som lyssnare tvingas man träda in i ett naket och avskalat elektriskt universum där känslorna lyser i bjärta färger mot en dystert mörkgrå bakgrund. För i Saras låtar finns inget utrymme att ta skydd i, utan det är bara för lyssnaren att hålla andan och försöka behålla medvetandet tills man befinner sig på andra sidan.

Sara är egentligen konstnär och började inte skriva musik förrän sommaren 1997. Fast egentligen handlade det inte om att skriva musik på vanligt sätt. Sara berättar att hon träffade en kille, och inspirationen fanns plötsligt där. En låt dök inne i huvudet och hon skrev ner noterna på ett papper. Eller ritade noterna, som hon själv beskriver det. För hon har ingen musikalisk utbildning och var inte då helt på det klara med hur man skriver noter. Saras syster Ida, som däremot hållit på mycket med musik, tog ut Saras ritade låt och plötsligt fanns den där, på piano.

Saras nästa stora musikaliska steg togs våren 1998 då hon traskade runt i New York med en diktafon i handen och sjöng in sina intryck. Diktafonen var för övrigt hennes första “studio”, och det var på den hon på allvar började spela in låtar.

Första skivsläppet skedde runt 1999 då Sara släppte singeln “Turn Me Over To The Devil”. Hon var då uppbackad av ett kompband och flera av singelns låtar bär tydliga jazzinfluenser. Men där finns också fragment från teater, cirkus och gycklarsällskap. Vilket var helt naturligt eftersom Sara gärna även ägnar sig performance.

Men att spela tillsammans med en hel orkester var inget som Sara egentligen var ute efter.
– Jag orkade inte med all musik, säger hon med ett skratt. Det viktiga för mig var sången och själva melodin. Kort och kärnfullt helt enkelt. Att ha en massa musiker som skall visa upp sig och spela intron, solon och outron gör mig bara nervös. Därför gör jag allt själv numera på portan.

När jag pratar med Sara sitter hon hemma med en rejäl förkylning, men humöret är det inget fel på. Hon skämtar, utmanar och kollar om jag ens hört hennes skiva. För vi är inte helt överens om dess innehåll. När jag anser att hennes skiva verkar innehålla ett feministiskt budskap blir hon helt ställd.

– Kanske är skivan feministisk, kanske inte. Jag har i vilket fall som helst blivit påhoppad av ett flertal män som menar att jag hittat deras själar direkt. Och en vän till mig påstår att jag är den mist feministiske kvinna han någonsin träffat.

Kanske är det så att Sara helt enkelt lyckats sätta fånga fenomenet “struliga relationer” på skiva, och därför tilltalar både killar och tjejer. Skivan “I Will Sun And Spring You Down” består av 13 låtar vilka skrivits mellan 1998 – 2003. Texterna är ofta naket utlämnande, introverta och ofta fyllda av ångest. Musiken är sparsamt minimalistisk och inväntande, en sorts avskalad electroclash bestående av en ensam orgel eller synth. Här finns med andra ord inget överflöd. Texten är budskapet, och musiken förstärker budskapets känsla.

Vad Sara skall hitta på härnäst är oklart, men musik är just nu den konstform som inspirerar henne mest. Och hon tänker fortsätta på den inslagna vägen med sin ytterst personliga stil.

Om Webbmaster

Kolla även

Den där killen – samhällskritik i ett elektroniskt popformat

Klurig elektronisk pop på skånska. Genomtänkta samhällskritiska texter och blinkningar till både Nitzer Ebb, Talk …