Friday , December 2 2022

Placebo – Sleeping With Ghosts

(Från Zero Magazine-arkivet. Ursprunglig skribent: Andreas Wiss)

[album, Hut / Virgin, betyg: -]

Jag har alltid tyckt att Placebo gör väldigt känsloladdad musik. Sleeping With Ghosts är en relativt ljus historia, i alla fall för att komma från en grupp som gjort låten “Teenage Angst”, men musiken är likväl fortfarande emotionell. Aggressiviteten från Black Market Music och ångesten från Without You I'm Nothing har dämpats kraftigt, men istället har det emotionella registret utvidgats. Musiken känns ofta mer hoppfull och varmare än vad den har gjort förut. Visst finns svärtan bitvis kvar, men den här gången kan den snarare beskrivas som ett lättare vemod istället för den tidigare genomträngande ångesten.

Den musikaliskt mest markanta förändringen är att den elektronik som tidigare legat som tunna ljudmattor i bakgrunden har fått större utrymme och styr ibland melodin fullständigt. Brian Molkos androgynt ljusa sångröst låter minst lika vacker som förut och ackompanjerar den affektiva musiken utmärkt.

De första fem spåren är lysande emorock rakt igenom. Exempelvis låter den instrumentala “Armored Cupid” som när Muse är på sitt mest powerriffande humör, “This Picture” är upplyftande och full av liv och förstasingeln “Bitter End” energisk och adrenalinstinn.

Därefter tappar skivan tempot med den malplacerade “Something's rotten”, ett sövande och intetsägande Kid A-försök. Ett annat minus är den avslutande pianobaserade “Centrefolds”, en ballad som i jämförelse med “My Sweet Prince” och “Peeping Tom” ter sig rätt blek och beskedlig.

Bortser man från dessa två mindre svagheter kvarstår en riktigt stark fullängdare. De som gillat Placebo tidigare lär inte få några svårigheter med att acceptera deras nya, mer nyanserade stil.

Fotnot: Denna recension publicerades i Zero 1/03. Den har publicerats igen med anledning till den nya utvgåvan av Sleeping With Ghosts där det medföljer en coverskiva. Zero har valt att recensera de båda var för sig.

Om Webbmaster

Kolla även

Feuerschwanz – stöper om ”Gimme! Gimme! Gimme!” till humoristisk medeltidsmetal

1979 släppte ABBA discopopsingeln ”Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight)”, där Agnetha Fältskog med …