(Från Zero Magazine-arkivet. Ursprunglig skribent: Andreas Wiss)
[album, Chicks on speed records / Border, betyg: -]
Kevin Blechdom utgörs av amerikanska Kristin Erickson som en dag bestämde sig för att lämna San Fransisco och åka till Berlin för att skriva skivkontrakt med Chicks On Speed. Det originella resultatet kan beskrivas som redneckelectronica; det bjuds på en frekvent förekommande banjo, dragspel, och hillbillysång, allting blandat med minimalelectronica. Resultatet är personligt, knasigt och lite småkul. Men bra är det inte. Två av de konstigare stunderna på skivan inträffar vid en falsksjungen cover av Tina Turners “Private Dancer” och “Interspecies Love”, som handlar om sexuell attraktion till en ickemänsklig varelse. De andra låtarna handlar om skönhetsideal, kärlek och sex, allt tonsatt till trallvänliga verser och refränger. Man får en rätt ordentlig inblick i vad som rör sig i Kristin Ericksons huvud. Men det hela blir snabbt tröttsamt. Bitches Without Britches är som bäst de få tillfällena när tokigheterna lättar och ett par seriösa låtförsök dyker upp. Men de stunderna är i minoritet.
Det färgglada texthäftet och den regnbågsfärgade skivan känns nästan handgjorda och förstärker det personliga intrycket. De mer trogna Chicks On Speed-fansen lär uppskatta Bitches Without Britches. Själv lyssnar jag mycket hellre på Peaches sexfixerade electroclash än denna uppfuckade och lätt bisarra feministakvarell.