(Från Zero Magazine-arkivet. Skribent: Petter Jahnstedt)
En av de betydande inspirationskällorna när Zero startades var musiktidningen Sound Affects av John L. Byström och kollegor. John omkom 1999 i en bilolycka under en semesterresa i USA och tidningen lades därmed ner. Men tidningen hann inte bara med att yngla av sig nya fanzinemakare utan den hann även med att skapa en hel generation indiepopare. Nu kommer chansen att uppleva den svenska indiepopens största akter mellan åren 1988 och 2006 på ett nytt samlingsalbum. Allt sammanställt av en av skribenterna i Sound Affects, Terry Ericsson.
Svensk indie 1988 – 2006 / En kärlekshistoria släpps 11 oktober.
Så här skriver Terry Ericsson själv i sitt pressmedelande.
“Ultra-pop i The Smiths anda” var den knapphändiga beskrivningen i programbladet för Hultsfredsfestivalen 1988, den tredje festivalen i ordningen. Men för ett på svensk pop svältfött hjärta var det alldeles tillräckligt.
När vännerna kring fanzinet Sound Affects, som vi startat hemma i Norrköping samma år, insåg vad som var på gång vågade vi knappt tro att detvar sant. Ett band som influerats av favoriterna the Smiths! Innan detta systemskifte fanns ingen scen eller band över huvud taget som kunde jämföras med all den popmusik som vällde in från de brittiska öarna, inte en människa på hemmaplan brydde sig om band som McCarthy och The Pastels. Den svenska scenen var minst sagt svart, det var goth- och depprock, lite usel punk och i allmänhet föga tilltalande. Ordet “indie” hade fortfarande inte fått sitt genombrott.
Men det var förändring i luften, och utan att vi insåg vidden av det hade en kvartett från Haninge äntrat scenen på Hultsfredsfestivalen, lördagen den 13 augusti exakt klockan 13. Det var Happydeadmens debutgig, givetvis på den allra minsta scenen. Med Janne Hedin och Magnus Karlsson i förgrunden som en motsvarighet till Morrissey/Marr, smälte bandet våra hjärtan med något som faktiskt kunde kallas för indiepop. Vi satte dem på omslaget till nummer 4 av Sound Affects. Den lördagen startade min svenska indiehistoria. Urvalet på denna samling kommer diskuteras, dissekeras, dissas och hyllas om vartannat, eftersom ingen egentligen har samma historia att utgå ifrån och berätta. Men vi vill trots detta välkomna er till över två timmars lyssning med vad vi, i våra hjärtan, menar är det bästa som getts ut i det här landet från den genre som kom att kallas indie.”
Terry Ericsson