The Cubby Creatures – After The Deprogramming

(Från Zero Magazine-arkivet. Ursprunglig skribent: Robert Ryttman)

[album, Rodent Records, betyg: 0]

Ett band som kallar sig The Cubby Creatures (Krypin-varelserna) och kommer från San Francisco, gör oundvikligen att ens associationer – åtminstone om man är lite musikhistoriskt bevandrad – leder till droger, hippies och 1967. När musiken dessutom har klara psykedeliska drag och Emily Davis på violin, så är det lätt att tänka Curved Air, LSD, Fritz The Cat, långt hår, fransjackor, Cheech & Chong och peacemärken.
Men då glömmer man att det är 2005 nu, att det här är The Cubby Creatures andra fullängdare och att bandet snarare ser ut som välkammade college-ungdomar än bakgatu-hippies, samt att dagens indierock kan låta lite hur som helst. Även psykedelisk, såsom The Cubby Creatures gör när de är som bäst. Musiken har beskrivits som smart och jämförelser har gjorts med allt från Beatles och Pink Floyd till Camper Van Beethoven och Olivia Tremor Control. I en låt som “Electric goat” skulle jag vilja krydda med lite Bowie också, men framförallt låter The Cubby Creatures som sig själva. Bandets musik är melodisk, relativt ren och rak rock i grunden. Psykedelian ligger inbäddad i melodierna eller används som effekter, såsom raketbränsle för att få pjäsen att lyfta. Att plattan sedan ger lite träsmak efter ett tag är småtrist, men det gör inte så mycket. Detta är nämligen riktigt bra för det mesta.

Om Webbmaster

Kolla även

Strange Tales

Strange Tales om samarbetet med Toril Lindqvist från Alice In Videoland

Lustans Lakejer och Strasse samlas för en ikonisk kväll på Pustervik i Göteborg den 8 …