(Från Zero Magazine-arkivet. Ursprunglig skribent: Robert Ryttman)
[album, Mindbase Music/ Sound Pollution, betyg: 6]
Är namnet Tim Sköld okänt för dig? I så fall har du förmodligen missat det tidiga 80- talsbandet Kingpin som ändrade namn till Shotgun Messiah 1989. 1996 gav Skold ut sitt första soloalbum och sedan gjorde han gemensam sak med hårdsyntbandet KMFDM. Dessa lämnade han 2002 och lirade med Marilyn Manson istället. Efter den trippen återvände han till KMFDM igen. Anomie är således den svenske gitarristens andra egna album och ser man tillbaka på hur tidigare nämnda grupper låter är det definitivt Marilyn Mansons stuk som Anomie påminner mest om. Framförallt låten “Suck” skulle kunna vara ett rent samarbete. Men generellt är det här ingen stöld av Mansons sound, även om jag misstänker att liknelserna kommer hagla som en bisvärm i mediala sammanhang. Skolds industrimetal har dock en egen touch och personlighet, den är ofta högst melodisk utan att ge avkall på tyngd och fart, samtidigt som gitarristen inte är rädd för att blomma ut i soloprestationer. Den första skivhalvan innehåller de hårdaste och bästa spåren, men från och med “The hunger” lugnar Skold ner sig och det drar ner lite av helhetsomdömet, även om låtarna fortfarande är bra. Men de som ger mig mest är tunga “Black out”, snabba “Angel of noise”, skönt svängiga “Satellite” (som mycket väl kan vara cd:ns bästa spår) och nämnda “Suck”. Det är fina grejer som borde göra de flesta fans av genren nöjda och belåtna.