(Från Zero Magazine-arkivet. Ursprunglig skribent: Robert Ryttman)
[album, Red West Production / Border, betyg: 9]
Sedan Rock-Ragge har nya svenska band och artister poppat upp som röda flugsvampar i skogen, utan att bry sig om ifall det står 1957, 1986 eller 2014 i almanackan. Rock n roll is here to stay, som Shanana sjöng på 70-talet, och Red West & Hot Rhythm är en av de grupper som fortsätter att hålla liv i svänget. Jag har inte hört det här gänget tidigare, trots att detta är deras 17:e album, så det blev en trevlig överraskning när plattan dök upp. Den innehåller lika många låtar som dygnet har timmar och man varierar sig genom att låta stänkare som “Born to bop” och “Good lovin´” få samsas med lugnare saker som “Love´s grown cold” och “Into the river I cry”. Att sångerskan Mary West, som är Jörgen Red Westmans hustru i verkliga livet, sjunger på åtta av spåren ger också variation och lite extra riv i röjet. Känner ni till Red West från tidigare så kan det bero på hans långvariga karriär med garagerockande Psychotic Youth eller rockabillybandet The Buckshots som glädjande, efter sex års tid, har återuppstått från de döda igen. Alla låtar på Good As Gold har skrivits av herr West själv, det är riktigt fina kompositioner inom den traditionella skolan, som samtliga dessutom är högst dansbara. Jag blir bara så jävla glad av att lyssna till den här musiken. Den sjuder energi i kroppen, gör det svårt att sitta still, och bevarar samtidigt stilar vars ursprungliga arkitekter för länge sedan slutat spela eller avlidit av hög ålder. Tur då att gäng som Red West & Hot Rhythm håller liv i stuket, och dessutom gör det så in i helvete bra som de gör på Good As Gold.