(Från Zero Magazine-arkivet. Ursprunglig skribent: Sven Eklöv)
Med tanke på den strida ström av Electro som kommer från Norge så finns det nog risk för att en del försvinner i mängden. Duon i Xploding Plastic, Hallward Wennersberg Hagen och Jens Petter Nielsen, behöver dock inte oroa sig, för den musik dessa herrar skapat är så udda att ingen kan missa den
Flera stora musiktidningar som t.ex. New Musical Express samt DJ Mag har skrivit om dem, John Peel och andra radioprofiler har spelat dem flitigt. Och nu är det så dags för Sveriges främsta tidning när det gäller elektronisk musik att skriva om dem.
Både Hallvard och Jens har sysslat med musik sedan 10-11 års ålder inom flera olika genrer som t.ex. Noisecore, Punk och Metal för att nämna några. För lite mer än tre år sedan slog de sina påsar ihop och bildade Xploding Plastix och därefter har karriären gått spikrakt uppåt. Debutplattan Amateur Girlfriends Go Proskirts Agent, som kom 2001, nominerades i kategorin Bästa inhemska album på det årets Grammisgala i Norge.
Hur uppstod namnet Xploding Plastix?
– Namnet Xploding Plastix kommer från Andy Warhol och Velvet Underground + Nico. Vi gör musik efter samma princip som Andy Warhol gör konst. Objektet/ljudet isoleras från sin ursprungliga kontext och behandlas och sätts in i en ny, kort sagt. Gädjen att skapa är väl det som är viktigast, då som nu.
Eran musik liknar inte något jag hört tidigare, vilka är era influenser och hur skulle ni vilja beskriva ert sound?
Det som influerat oss är bl.a. Brian Eno, Emmylou Harris, Amon Tobin, Radiohead och Misfits samt mycket annat. Våran musik kan musikaliskt beskrivas som rationell, polyrytmisk, febrig, svinfräck melodiös datarock.
Eran skiva är döpt till The Donca Matic Singalongs. Hur kom ni på det namnet och syftar det på något särskilt?
Donca Music är en trummaskin från 1963. Vi ville signalera att denna platta är mer elektronisk och mer melodiös än den förra. Dessutom så smakar titeln uttryckligen bra i munnen.
– Den norska Elektroscenen verkar mer framåtskridande och nyskapande jämfört med den svenska. Har ni någon teori över varför det är så?
– Norge har ingen pop-industri och Norge är också mycket mindre än
Sverige så en subgenre får lättare blomstra i fred. Sverige har ju mycket bra också som exempelvis Börft Records, Svek var ju också fina grejer. Norge är inte med i EU, Norge har komplex för Volvo, Pripps Blå, Fotboll och Grand Prix. Vi försöker balansera detta i det tysta. If you can't convince them, confuse them…..