Tio år efter en utsåld avskedsturné återuppstod Kaizers Orchestra i höstas och fortsatte på samma sätt som de lämnat – med 56 utsålda spelningar i Norges största städer.
Oljefaten, gasmasken, tramporgeln och en ambitiös liveshow – allt är tillbaka som fansen minns det och med en extra växel.
Nu startar bandet sin Europaturné med tre spelningar i Sverige.
Att Kaizers Orchestra är vårt grannlands bästa liveband går inte riktigt att tvista om, med en rad priser i bagaget – från dansk medias utmärkelse för årets konsert för spelningen på Roskildefestivalen 2002, till pris för årets bästa liveband av P3 Gull 2013.
Med sin teatrala alternativrock med inslag av östeuropeisk folkmusik, och tramporgel och oljefat som signatur-instrument, har de under hela sin karriär kunnat turnera runt om i Europa fastän de sjunger på norska, vilket även det säger en del om liveupplevelsen.
– Det är ju alternativ musik som är olik allt annat som blir mainstreamsuccé i Norge, som på ett ofattbart sätt blivit omfamnad av hela landet. Det har blivit en så kommersiell akt att vi kan spela på stadion, säger Janove Ottesen, sångare i bandet.
Fansen intresserade av indie och underground
Det sex man starka bandet från Stavanger lever således en något paradoxal tillvaro ur ett internationellt perspektiv. På hemmaplan säljer de ut 82 000 biljetter på 14 minuter, medan de i andra länder ses som det där obskyra bandet med en minnesvärd liveshow som spelar på klubbar.
– Kaizer-fansen är väldigt fina. De första fansen var väldigt musikintresserade, av nytt, alternativt, indie och underground stuff. Sen blev det så stort så nu kommer farmor på Kaizers-spelningar i Norge. Men i Sverige och andra länder är det fortfarande de musikintresserade och die hard-fans.
När Zero Magazine intervjuar sångaren Janove Ottesen är han vid god vigör för att just ha genomfört ett femtiotal spelningar på fyra månader, även om en förkylning ger rösten ett extra djup.
– Vi kunde ha valt vilken nivå vi ville, att spela på stadion för hundratusen personer eller stor konserthall inomhus för 20 000. Vårt val var att göra 56 spelningar på klubbnivå för 2 000 personer per kväll i de fyra största städerna, och det finns flera anledningar till det. Det blir stort men intimt och det blir möjligt att ha en snygg, passande produktion, vi kan använda alla de teatraliska grepp vi vill på en sån scen. Kaizers är en old-school visuell upplevelse, alla spelar olika karaktärer i bandet och allt i produktionen är analogt, det är till exempel en person som drar upp ridån, we love that. Så vår favoritstorlek på en spelning är stora fina klubbar, precis som Cirkus i Stockholm, säger Janove entusiastiskt.
– Vi har inte spelat på tio år och behövde öva på att spela live för publik. Hade vi gjort fyra stadionspelningar så hade vi inte blivit lika bra som när vi gör femtio spelningar på klubb. Om en kväll går lite sämre gör det ingenting, menar han.
Comebacken minutiöst planerad
Målmedvetenheten är något som alltid funnits och därmed präglat Kaizers Orchestra. Genomarbetade konceptalbum och kreativa marknadsföringsstrategier har utmärkt bandet genom åren. På samma sätt har återkomsten gått till, som började med att bandet “hittat” lådor med gamla bandtröjor som de donerade välgörenhetsbutiker. Fans som köpte tröjorna upptäckte QR-koder inuti dem som ledde till webbplatsen dinegamledagererna.no, och vissa fick senare en fysisk speldosa hemskickad till sig. Efter några veckors kryptiska teasers publicerade både webbplatsen och Instagram-kontot en promovideo med speldosans tema i fullproducerad version, den nyinspelade låten “Dine gamle dager er nå”.
Comebacken har alltså varit minutiöst planerad – spellokaler bokades två år i förväg. Och efter Europaturnén hägrar USA.
– Vi har planen att åka på USA-turné fem veckor i höst. Vi fick erbjudanden från hela världen för tio år sen, både USA och Asien, men då jobbade vi på att det skulle ta slut så det var inte läge att påbörja något sånt då.
Men något nytt album finns inte tankarna. Ännu, i alla fall.
– Nej, vi måste bli färdiga med alla spelningar, Europa-turnén, festivaler och USA… hela comeback-paketet. Så fårvi se sen om jag får en vision om att göra ny musik. Vi är inte där än, men det är spännande, säger Janove tankfullt.
När jag upptäckte Kaizers Orchestra på en festival 2004 fastnade jag bland annat för influenserna av slavisk folkmusik och romani-musik. Var kom de in i bilden från början?
– När man var student var det ganska populärt med indiefilm, bland andra Emir Kusturica, som gjorde filmer som “Black cat, White cat” och “Time of the Gypsies”. Det var otroligt catchy med de östeuropeiska melodierna, ackorden, rytmerna och tempot. Det var så mycket passion och livsglädje i musiken, samtidigt som det var hårt liv och krig i handlingen. Det resonerade med mig och den östeuropeiska folkmusiken var perfekt att blanda in i vår indierock, berättar Janove.
Jag måste stämma av en uppgift jag hört – att Tom Waits brukar spela era skivor för sina barn i bilen?
– Jag fick telefonsamtal från Tom Waits management för ett antal år sen, som hälsade att vi var hans favoritband och att han lyssnade på senaste albumet hela tiden och spelade det i bilen när han körde barnen till skolan. Vi blev inbjudna som gäster till hans spelning i Berlin 2008, så det var ju fantastiskt roligt. Det var den ultimata komplimangen och en cirkel som sluts, för vi var ju väldigt inspirerade av Tom Waits när vi startade.