Betyg - 8
8
Synthpop med svenska texter och modern storstadskänsla.
Säga vad man vill om Stilla Havet, men August Borg och Elias Eriksson har hittat sin nisch och håller sig till den. Med andra ord: även Natten kommer gå hem hos dem som gillat de tidigare albumen Början På Ett Slut, Brinnande Horisont och Samtiden Sliter Oss Isär.
Har du skaffat ep:n ”Igår som förvann”, har du också hört ”Januariregn” och ”Frusna tårar” som samtliga ligger på Natten. Plattan innehåller ytterligare nio regnskimrande, glittrande, syntiga, svart asfalterade och storstadsnattliga spår. Stockholmsduon August Borg och Elias Eriksson har skrivit allihop och Christian Gabel som är trummis i bob hund, driver skivbolaget Gabel Recordings och skapar instrumentalmusik under namnet 1900, har producerat Natten tillsammans med bandet. Resultatet är återigen utmärkt, även om jag önskat att sången låg lite längre fram i mixen eller att produkten medförde ett textblad. I somras turnerade Stilla Havet – trots sina svenska texter – i Tyskland, Frankrike, Japan och Thailand. På hemmaplan gav de en konsert i slutet av augusti efter Fool´s Gold-festivalen i Stockholm och publiken hade de med sig från början. Giget var utmärkt. Bandets nya lp är snygg, i genomskinlig blå vinyl, och omslaget är coolt och påminner om hur grabbarna såg ut på scenen den där natten. Materialet då? Jo då, de tre inledningsvis nämnda låtarna är ju utmärkta alla tre, men även ”Partners In Crime”, ”Stockholmsnatt”, ”Moderna perspektiv” och ”Xpressen” som säkert kommer få många dansanta ungdomar att hoppa omkring som popcorn, är några av skivans klaraste pärlor. Och som vanligt med Stilla Havet-skivor finns där ytterligare några spår som man kanske inte tar till sig vid de första lyssningarna, men som tar överhand när man sitter där oförberedd, och plötsligt får aha-upplevelser.