Betyg - 5
5
Mjuk och drömsk mix av disco, pop och viskande röster.
Morabeza Tobacco består av Gustav och Vanilla. De albumdebuterade 2019 med en självbetitlad platta och Shadow Of The Cherry är således gruppens uppföljare. Här mixas pop, disco och 80-tals syntig mjukfunk med en atmosfärisk, intim stillhet och lätt nostalgisk glans.
När Morabeza Tobacco startar sitt album med instrumentala ”Sunset Subway” som närmast omärkligt glider över till ”Power Of Stars” tänker jag direkt på Isaac Hayes och hur länge han kunde inleda sina låtar instrumentalt och färga dem med wahwah-gitarrer, precis som Morabeza Tobacco gör här, om än i mer blygsam utsträckning. Istället för Hayes mörka basröst kommer ljus, ljuv och nästan viskande sång in i ljudbilden. Det är en behaglig låt, mjuk, skön och intim. Popigare blir det när ”Power Of Stars” dyker upp, och fjärde spåret, ”MTV Horses”, påminner delvis om melodin till Lee Hazlewoods och Nancy Sinatras extremt vackra ”Summer Wine” som blev en stor hit 1967. Men det gäller bara i några återkommande strofer, för snart utvecklas låten åt ett helt annat håll. För min del är dock denna och de två inledningsspåren skivans höjdpunkter. Nackdelen med Shadow Of The Cherry som helhet är i mitt tycke att materialet är för lågmält och anonymt. Plattan har för lätt att ”smälta in i tapeterna” runt omkring, om ni fattar hur jag menar? Jag har svårt att behålla koncentrationen i längden, vilket beror på att låtarna inte är önskvärt starka genomgående och många är dessutom väl lågmälda, även om den drömska kvaliteten är trevlig. Jag föreslår således att ni krämar på rätt bra med volym när ni avlyssnar den här lp:n de första gångerna. Det krävs nästan för att den inte ska uppfattas som hissmusik. I konvolutet till lp:n medföljer en suddig färgbild på Morabeza Tobacco, men tyvärr inget texthäfte.