Betyg - 6
6
Refrängstark EBM med syntpopiga melodier.
Svante Englund, Max Flövik och Jonas Kröjtz är namnen på de tre herrar som utgör bandet Neuf. Electroacoustical Murder är titeln på Göteborgstrions debutalbum och musiken beskrivs bäst som en mix av EBM och syntpopiga sångmelodier.
Grunden till de flesta låtarna på Electroacoustical Murder är rytmiskt EBM-baserade, för att inte snacka om syntbasen som präglar musiken hårt. Samtidigt är det hela tämligen melodiskt vilket ger en syntpopig känsla. När bandet öser på som bäst är det i Exploited-covern ”UK82”där all energi ligger i öset, vilket fungerar utmärkt, men på skivans allra flesta låtar är det melodiska sångslingor och refränger som dominerar. Det hela är snyggt, välarbetat, och merparten av materialet går i någon slags mellantempo, vilket förmedlar en lite seg känsla emellanåt. Utstickarna blir den lugna ”Cathedral bells” som väl får beskrivas som en ballad och ”I´m your cancer” som också är lugn i verserna men mer doomorienterat tung i refrängerna, samt redan nämnda snabba och hårda ”UK82”. Neufs musik är definitivt elektronisk även om man hör en elgitarr här och var, men det konstiga med låtarna är att de lika gärna skulle kunna platsa på en modern hårdrocksplatta som på en syntplatta om man bara framfört dem på bas, gitarr och trummor istället för den här instrumenteringen. Kanske beror det på Max Flöviks bakgrund inom hårdrock? I vilket fall är detta tämligen traditionellt uppbyggda låtar och inget för den som vill ha sin EBM skitig och experimentell. Fördelen är dock att refrängerna är så pass starka som de är. Utan dem hade jag nog inte gått igång på Electroacoustical Murder, men får jag önska en sak inför bandets nästa släpp så är det att de släpper sargen och öser på mycket hårdare och snabbare än här.