Nordens största e-handelsevent, D-Congress, arrangerades av Svensk Digital Handel, Svensk Handel och Svenska Mässan i slutet av oktober. Stora delar av ekosystemet inom digital handel i Sverige var på plats. Årets tema är Tillsammans formar vi framtidens handel. Bambuser, NShift och Brink stod ut som intressantast.
Det var fullt hus på Svenska Mässan under D-congressen. Suget efter att träffas och diskutera lösningar inom digital handel var stor. Bambuser var på plats och presenterade sina lösningar för live video shopping.
Fakta Bambuser och live video shopping ut Bambusers perspektiv:
Video live shopping har varit ett sätt för butiker att nå ut till kunden över huvud taget under Corona samt ett utmärkt sätt att koppla ihop online (e-handel) och offline (butik), och för e-handlare ännu en säljkanal under krisen får att nå både befintliga och nya kunder som nu är ännu mer uppkopplade. Upplevelsen är brandad utifrån varumärket och man kan interagera med tittarna med gillanden, emojis och livechatt.
Bambuser, en av de ledande leverantörerna av live shopping, säger att deras data visar konverteringsfrekvenser upp till 22 procent och engagemang med 25 procent av tittarna som använder livechatten och dubbelt så många som skickar gillanden och emojis. Ca 12 % köper en vara, men det varierar stort utifrån vilka slags produkter man säljer. Inom exempelvis skönhet ligger det på 36 procent. Live Video Shopping är ett bra sätt att blanda offline och online samt öppna upp för en riktig dialog med dina kunder i en engagerande och underhållande shoppingupplevelse.
Live Video Shopping-trenden kommer från Kina som ligger ca fem år före oss i utvecklingen kring e-handel. Värt att nämna är också att Kinas e-handelsmarknad är tre gånger så stor som USA:s vilket också bidrar till snabb utveckling. I Kina handlar allt som social commerce, eller upplevelsebaserad e-handel då de yngre generationerna nu dominerar. Kombinationen av att köpet sker live av en riktig person och trenden som kommit med Tik Tok-generationen, att allt inte ska se så perfekt och ”Photoshopat” ut vare sig det är en influencer eller en produkt, gör att Live Video Shopping exploderat då konverteringsgraden i Kina är väldigt hög. För oss här i Sverige kan det kännas ovanligt att tänka så då strategin för e-handeln här har varit att få ett avslut på köpet så snabbt som möjligt och lotsa till kassan. Här gäller alltså tvärt om.
Men viktigt att betona att grundbeteendet bakom Live Video Shopping inte är någonting kinesiskt, utan snarare normal mänsklig evolution. Den digitala utvecklingen i kombination med Corona gör att vi saknar mänsklig kontakt, och Live Video Shopping är live och äkta samt en möjlighet att prata, umgås och shoppa tillsammans IRL. Konsumenterna vill hellre köpa produkter från en person som presenterar varorna, än att scrolla på en e-handelssida med tillrättalagda och Photoshopade bilder.
NShift pratade sig varma om hur optimera fraktval och att en av de viktigaste aspekterna kring frakt och fraktval inom e-commerce framåt kommer att vara att göra transporterna hållbara och så klimatneutrala som möjligt.
Bland de intressantaste seminarierna fanns Peter Johansson från Salesforce pratade om hur leverera unika kundupplevelser med fokus på Order Management och Kundtjänst. Seminariet stod ut med Peters tydliga sätt att beskriva hur man som leverantör kan fundera och planera för att skapa en unik upplevelse för slutkund.
Seminariet i den stora Kongresshallen kring Digital mathandel fokuserade mycket på hur olika åldersgrupper har tagit sig till och framförallt hur de kommer att agera och vilka förväntningar som finns i olika grupper. Diskussionen hade blivit intressantare om Mathem-VDn Johan Lagercrantz hade varit på plats.
Även seminariet med tydlig Zeroanknytning ”Är papperstidningen snart död? Hur hänger e-handeln ihop med det fria ordet och yttrandefriheten?” Gav insikter kring tidningar och yttrandefrihet. Thomas Mattsson med många år bakom sig som journalist och jobb på Expressen redogjorde för sin, och Bonniers, syn på varför yttrandefriheten är viktig att värna.