Tuesday , December 24 2024
NFT - Ad picture

NFT:er och vad de innebär för digitala produkter

Om du har varit på under nätet under de senaste månaderna har du förmodligen stött på ett oavbrutet snack om något som kallas Non-Fungible Tokens (NFT:er). Kändisar som Lindsay Lohan och Post Malone är exempel på två artister som redan börjat skapa unika NFT:er och det verkar bli lite av en trend.

Men vad är egentligen en NFT? Hur fungerar de? Varför finns de plötsligt överallt? Utöver den växande hypen och investeringshetsen, finns det något med NFT:er som faktiskt kan vara användbart när det kommer till marknadsföring i det långa loppet?

NFT:er använder teknologi som bygger på blockkedjekonceptet – precis som Bitcoin. Om du till exempel vill investera i Bitcoin finns det många NFT:er du kan köpa med kryptovalutan. Tänk dock på att många NFT:er snabbt blir mycket dyra!

Vad är NFT:er?
NFT:er är en särskild typ av kryptografiska tokens som representerar en unik digital tillgång. De bygger på blockkedjeteknik och fungerar på samma sätt som Bitcoin (och andra kryptovalutor), där datorer kopplade till nätverket tävlar mot varandra för att lösa komplexa matematiska problem för att kryptera en uppsättning data och generera en privat kryptografisk nyckel. NFT:er är precis som namnet avslöjar icke-fungibla, vilket betyder att de inte går att kopiera eller uppdela.

Man kan se på det såhär: Om Bitcoin är valuta med hjälp av blockkedjeteknologi, är NFT:er som konstverk. Ingen bryr sig om vilken femdollarsedel de äger. Alla femdollarsedlar har ju samma värde (är utbytbara). När det kommer till konstverk bryr vi oss ju om att det är ett specifikt konstverk eftersom alla konstverk är unika. Under krypteringsprocessen tilldelas varje NFT en digital hash som skiljer den från alla andra NFT:er av samma slag. De är som snöflingor, alla är unika på sitt eget sätt.

Att skapa underskott på digitala gods
Digitala varor har funnits länge och är särskilt populära när det kommer till datorspel. Fortnite, som är ett gratis spel, genererade 1,8 miljarder dollar i intäkter under 2019. En stor del av denna vinst kom från försäljningen av föremål i spelet. Ändå har digitala varor inte ansetts vara särskilt värdefulla för samlare eftersom de lätt kan kopieras. Det är detta problem

NFT:er löser.
Kort sagt möjliggör NFT:er digitala samlarobjekt. I en digital värld där allting finns i överflöd och där det är lätt att distribuera kopior, kommer NFT:er in i bilden och möjliggör knapphet. Knapphet är ju grunden till ekonomiskt värde, vilket öppnar upp för en helt ny värld av digitala samlarobjekt. Digitala varor är dessutom lätt att utbyta, vilket i sin tur gör det mer sannolikt att de ackumulerar värde genom handel. Intressant nog kan värdet på NFT:er förändras beroende på vem som tidigare ägde dem, eftersom kedjan av ägande också är synlig för alla deltagare i nätverket.

Hittills har de flesta NFT:er förknippats med samlarobjekt som digital konst och virtuella varor i datorspel, men de skulle kunna utvidgas till att omfatta andra digitala tillgångar. NFT:er skulle kunna användas för fastigheter, biljetter till evenemang och licenser på varumärken.

Denna artikel är skriven i samarbete med partner

Om Jon Josefsson

Tillsammans med Petter Jahnstedt startade jag musikföreningen Zynthec i Skara – först en klubb, sen en tidning. 1999 blev den Zero Music Magazine, och här är vi nu…

Kolla även

raudiver – “Mary Tombs”

De har tagit sitt bandnamn efter en lettisk parapsykolog, som försökte spela in anderöster på …