Betyg - 8
8
Bisarra texter och mörk westernmusik som bör tilltala både rock- och bluegrasspubliken.
Mumford and Sons ondskefulla tvillingar är tillbaka med en ny skiva och den är klart underhållande. På akustiska instrument och utan trummor skulle man kunna tänka sig att Sugar & Joy är ett rent bluegrassalbum, men fullt så traditionellt låter det inte.
The Dead South bildades 2012 i Regina, Saskatchewan och består nu som då av Nate Hilts (sång, gitarr, mandolin), Scott Pringle (gitarr, mandolin, sång), Danny Kenyon (cello, sång) och Colton Crawford (banjo). Debutalbumet släpptes 2014 och efter två års turnerande återutgavs plattan 2017 tack vare framgången med videon ”In hell I´ll be in good company” som gjorde att albumet nådde top 50 på Billboard trots att den hade flera år på nacken. När bandet nu följer upp debuten med Sugar & Joy borde den framgången kunna upprepas. Det här är nämligen mörk men svängig bluegrass med en twist där även andra influenser får tränga in och färga helheten. 13 låtar framförs och texthäfte medföljer så man lätt kan följa med i handlingen. Låtarna handlar en hel del om våldsamheter, ond bråd död, och djävulens illvilliga andetag är aldrig långt borta då historierna utspelar sig i gruvor, på mörka ensliga landsvägar, i Alabama och i himlen. Det är många gånger märkliga och bisarra berättelser som ”Fat little killer boy” som handlar om en grabb vars föräldrar misshandlar honom till dess att han slår ihjäl dem med en hammare och förvandlar dem till middagsmat. Ja, ni fattar, det krävs svart humor a´ la Alice Cooper för att uppskatta en cd som den här och textmässigt är den garanterat inte till för kreti och pleti som kanske föredrar de sedvanliga countrysångerna om lycklig och olycklig kärlek. Duktiga musiker, duktiga sångare, en bra och udda platta, väl värd att lyssnas till och med mycket ”westernromantik” av det mer vansinniga slaget.