Betyg - 9
9
8 nyanser av svärta och mörker, variationsrik svensk depprock som bäst.
Välkommen till mörkret och Memoria, Tess de la Cours soloprojekt inom darkwave och postpunk. Cravings är hennes debutalbum under detta namn och det är en rejält djup resa ner under jorden hon tar lyssnaren med på, tillsammans med bland andra Henric de la Cour och Rikard Lindh.
Tess de la Cour (Snake) startar sitt album med ”Forever” som sätter stämningen för lp:n direkt. Det krävs varken ett geni eller siare för att inse att det här inte kommer bli någon lättsam glädjeyttring eller glammig knätofsdans runt granen. Eller? Redan i uppföljande ”Lights out” där Henric de la Cour medverkar, blir jag på jävligt gott humör i alla fall. Detta är en svängig rocklåt, lika simpel som den är medryckande, och vi får genast bevis för att det trots allt kan vara rätt skoj nere i mörkret där lamporna aldrig lyser. Cravings innehåller ytterligare sex låtar, varav titelspåret – som tidigare getts ut som både video och singel – avslutar första skivsidan. Den handlar om människans märkliga drift att ge efter för begär som inte alltid är bra för en. Andra skivsidan avslutas med en låt som har svensk titel men engelsk text kallad, ”Maskrosbarn”, och även Memorias andra singel, tillika covern på Lost Sounds låt om Columbinemassakern ”Black coats/ Whitefear”, finns med på Cravings. Den går saktare än originalversionen i Memorias tappning men får ett helt annat sug och naturligt sväng. Faktum är att jag uppskattar Memorias version mer än Lost Sounds. En annan sak jag uppskattar med Cravings är Memorias sång. När hon tar i påminner hon rätt mycket om depprockdrottningen Susan Janet Ballion (alias Soiuxie Sioux) men Memoria har fler röster och uttryck, vilket ger skön variation. Över huvud taget är detta en variationsrik platta där vissa låtar domineras av syntar, andra rockar, en del uttrycker uppgiven desperation och vissa levererar mörk skönhet. Samtidigt håller plattan ihop perfekt. Bra jobbat av alla inblandade.