Review Overview
Betyg - 9
9
Futuristisk musikmix från elektroniska Toronto.
Spännande, utmanande Toronto-baserade Selina Martin har skapat sin fjärde platta. Det tog över 3 år att skriva I’ve Been Picking Caruso’s Brain; I Think I Have The Information We Need To Make A New World, och 1 ½ år för att spela in plattan. Resultatet var väl värt det!
Selina Martins musik är ett mischmasch av elektronik, studioexperiment, ”vanliga” instrument, oljud, melodier, rytmer, texter, sång och en intensiv vilja att åstadkomma någonting nytt, spännande, utmanande, hämningslöst och ibland vildsint, ibland lugnt, men aldrig tråkigt. I’ve Been Picking Caruso’s Brain; I Think I Have The Information We Need To Make A New World kan placeras inom ett flertal genrer samtidigt. Det är electro, industri, new wave, art pop, experimentmusik, ja, möjligheterna att hitta en låda att lägga skivan i är otaliga. När jag lyssnar till Selina Martin kommer jag att tänka på Björk, Cocorosie, en del industriakter, men även Toyah och Kate Bush under deras mest experimentella eror.
Hur som helst är detta en platta för dig som inte vill känna igen dig, som inte vill ha det tryggt och mysigt, utan som föredrar att få en ny upplevelse som du inte vet riktigt vart den bär, förrän du har lyssnat igenom Martins 11 låtar. Skivan har hon skapat med hjälp av producenten Chris Stringer, som blev årets producent i Toronto och som även producerade Martins Disaster Fantasies – ett album jag absolut ska försöka hitta efter att ha lyssnat igenom den nya plattan. Även electroartisten Grapes Godly (Ark Analog, Woodhands) har doppat mer än ett finger i tårtsmeten när den här plattan fick liv, och tillsammans med Martin producerade han skivans sista spår, ”When the City Fell (Again)”. Lyssna, njut och färdas framåt – redan idag!