Review Overview
Betyg - 8
8
Loj och tillbakalutad sydstatsmix av rotmusik.
Musik av sydstatsfolk för sydstatsfolk, läste jag någonstans att Mike McGuires platta Southern Attraction skulle innehålla. Men faktum är att mannens musik funkar rätt bra för oss andra också, som aldrig ens varit i närheten av dessa delar av Amerika.
När man lyssnar på Mike McGuires lugna, avspända gung, hans hesa, något åldrade sångröst och musikanterna som kompar honom, är det lätt att få bilder innanför ögonlocken, bilder stadigt påverkade av filmer man sett från södra USA. Jag kan tänka mig hur Mike McGuire sitter tillbakalutad i sin gungstol på en altan till en skraltig träkåk någonstans i djupaste södern, sippande på en glasburk moonshine, rökande sin pipa och stampande takten med en dammig bootsklack, medan polarna hänger omkring, lirar sina instrument, tuggar sin tobak och lyssnar på syrsorna i det tysta mellanrummet mellan McGuires låtar. John Lee Hookers ande och stomp finner man i ”Crazy lone star blues”, JJ Cales närvaro finner man i gunget till ”Tennessee Tom”, medan jag tänker på Tom Waits när jag hör ”Every saint has a past (every sinner has a future)” och Neil Young när skivan avslutas med ”Thunder over Clarksville”. Själarna till de säkert otaliga country- och folksångarberättarna som influerat McGuire genom åren tycks alla ha samlats och påverkat hans musik, lagom till inspelningen av Southern Attraction. Av skivans sju låtar har artisten skrivit sex själv. Den sjunde är Johnny Cashs välkända ”I still miss someone”, som de flesta med intresse för amerikansk rotmusik säkert har hört tidigare. Liksom det övriga materialet framförs den på McGuires närmast loja, tillbakalutade vis, och en mandolin, trakterad av Mike Schroeder, förgyller den fina melodin.