Review Overview
Betyg - 8
8
Den jazziga indiepopens utmanare slår ihop två ep:n till en smått magisk fullängdare.
Spelar man in två ep:n och sätter dem samman kan de bli till en cd. Det är exakt vad Josef & Erika har gjort den här gången. Short Cuts spelades in i Montreal där Erika Angell bor numer och Highways spelades in i Göteborg där Josef Kallerdahl föddes i slutet av 70-talet. Dessutom har duon utökats med trummisen Martin Öhman från Östergötland, och därmed är duon förvandlad till en trio.
Jag har länge gillat Josef & Erikas intima, speciella och oförutsägbara indiepop. Gruppen har aldrig gjort det helt lätt för sig, de har experimenterat med allehanda musikaliska inslag och idéer som utmanat lyssnaren, vilket gjort resultatet spännande och förmodligen skrämt bort alltför konservativa lyssnare samtidigt. Short Cuts/ Highways lär inte förändra den saken, och det glädjer mig. Lättlyssnat, kommersiellt radioskval finns det tillräckligt mycket av ändå. När Josef & Erika sätter sitt namn på en ny skiva känns det äkta och på riktigt. Trots det – eller kanske tack vare? – grammisnominerades bandet för sin förra cd Floods, som kom 2011. Den nya är minst lika bra. Lyssna bara på den hypnotiska svepning i känslor som ”There´s no running without leaving” innebär, vackra ”The colour of my heart” eller hjärtekrossaren ”Shortcuts” som påminner om Siouxie & The Banshees i deras bästa stunder. Egentligen borde två ep:n, där den första spelades in redan 2013 och den andra 2015, inge en splittrad känsla eller åtminstone kännas som de två olika ep:n de är, men så är inte fallet. Låtarna fungerar utmärkt tillsammans. Jag lyssnar på den här skivan i 30 graders värme, med sommarsolen skinande het, men vet att Josef & Erikas hudlösa, intima, jazziga och närmast magiska popmusik skulle låta ännu bättre en kulen höstkväll eller kall vinternatt.