Review Overview
Betyg - 8
8
Hon varierar sina låtar, får till fina melodier, sjunger nära, nära, alltid med hjärtat och en tilltalande röst.
När Annie Keating kom ut med Four Keeps 2013 gav jag den en 9:a i betyg, och det ångrar jag inte. Nya Make Believing är nästan lika bra, även om den inte knockar mig fullt lika snabbt och klockrent i första ronden som förra skivan gjorde. Men nog är den här jäkligt bra, den också.
I motsats till väldigt många som ägnar sig åt americana, folkpop och dylikt så glömmer inte Annie Keating svänget och värmen. Alltför många inom dessa genrer är så stela och torra att de skulle kunna självantända bara de vistades i ett normalt uppvärmt rum, men Keating är istället värmen själv. Hon varierar sina låtar, får till fina melodier, sjunger nära, nära, alltid med hjärtat och en tilltalande röst. I kompet har hon, förutom att hon själv lirar akustiska gitarrer, musikanter på bas, trummor, percussion, munspel, elgitarrer, pedal steel, orgel, piano, mandolin och fiol. Tillsammans skapas en varm, vacker vägg av ljud som kanadensiska månginstrumentalisten Jason Mercer (som brukar turnera med Ron Sexsmith och tidigare var medlem av alt.rockbandet Bourbon Tabernacle Choir) och Keating producerat tillsammans. Det hela gungar igång med ”Coney Island” och 11 låtar senare ebbar ”If you want to fly” ut, innan resan är över. Låtarna spelades in i Atomic Sound, en studio i en gammal brandstation i Red Hood, Brooklyn, och merparten av materialet satte man live under en och samma helg. Skivan överdubbades minimalt därefter. Lyssna på Make Believing från början. Det är i de två första tredjedelarna de bästa låtarna finns. Mot slutet tappar plattan något, men det kan man leva med när det är så bra som detta.