(Från Zero Magazine-arkivet. Ursprunglig skribent: Robert Ryttman)
[album, Hemifrån / Paraply Records, betyg: 4]
Fyra låtar av de tolv på skivan Broken Heart Tattoo är skrivna av andra än John Mobley själv. Tyra av låtarna står ut från lunkandet. Det är inte förrän vid sjunde spåret, “Lenore´s out”, som någonting förändras. “Leonore´s out” är nämligen en soft swinglåt och alla låtar före den består av rätt trälig och lite seg americana. Problemet är att The Cousin John Band inte utmärker sig från en massa andra americana-akter som man glömmer namnen på så fort deras musik tonar ut. Finns det en musikaliskt mättad marknad just nu så är det denna, tillsammans med metal, techno, hiphop och möjligtvis dansband. Det är inte så att The Cousin John Band är några dåliga musiker eller sjunger surt eller så. Nej, som de flesta amerikanska band som ger ut plattor är de musikaliskt proffsiga, men de saknar originalitet och personlighet, har inte de där låtarna som får en att hoppa upp ur recensionsstolen av glädje, och albumet i sin helhet förmedlar inga filmiska visioner som en del plattor kan göra där helheten är större än de olika beståndsdelarna. Dock gör de basisten Tim Howes countrydoftande “Mary´s in a bathtub” bra innan de åter åker ner i tråkträsket via en Mobley-komposition, och i slutet av plattan ökar man äntligen tempot med rocklåten “Baby, baby” och avslutar sedan kalaset med fina 60-talspastichen “Dreams are yours to keep” som trummisen skrivit. Men det är så dags då att visa variation, när de flesta redan hunnit somna av alla halvdana, småtrista kompositioner.