(Från Zero Magazine-arkivet. Ursprunglig skribent: Robert Ryttman)
[album, Havtorn Records / PLU, betyg: 8]
Hannah Tolf (sång), Per Walfridsson (piano), Anna Lund (trummor) och Donovan von Martens (bas) skapar modern jazz på The Park. Till sin hjälp har de kören Omen (där Tolf också ingår) samt två herrar på trumpet, en herre på trombon och en på percussion. Hannah Tolf har skrivit all musik och text och Walfridsson har arrangerat brasset. The Park är inget svårt jazzalbum, inget stök och bök som i friformsjazz och be-bop, inte heller någon såsig storbandsjazz att sväva omkring på dansgolvet till, klädd i frack och aftonklänning. Nej, det här är jazz som skulle kunna tas för experimentell och udda pop med lite god vilja. Det här är en skiva som skulle kunna tilltala dig oavsett om du gillar Peter Gabriels soloalbum, Brian Eno eller Esbjörn Svensson Trio. Det är fint, elegant, vackert, lugnt, fullt med känsla och varm passion, samtidigt som musiken är händelsefull och mjukt lekfull. The Park kan man ägna nätter åt. Många, långa nätter. Antingen kan man bara ligga där i mörkret, helt allena, och låta sig uppslukas av tonerna och vemodet, eller så har man på skivan i bakgrunden när man dricker te och för förtroliga samtal med en god vän efter midnatt. Eller varför inte som sällskap en mulen, småregnig söndagsförmiddag innan man stiger ur sängen och tar sig an måndagsångesten? The Park har många användningsområden, många liv, vilket gör att plattan kan spelas ofta och mycket utan att man blir trött på den. Duktiga musiker och Hannah Tolfs låtar och fina sångröst är vad som krävs för denna åtta låtar långa resa i det innerliga.