(Från Zero Magazine-arkivet. Ursprunglig skribent: Robert Ryttman)
[album, Trisol / Sound Pollution, betyg: 7]
Den trojanska prinsessan Cassandra står med förbundna ögon i sin sönderbrända värld. Döda djurkroppar ligger utspridda omkring hennes fötter och himlen bakom henne är förvandlat till ett flammande hav. Så ser det snygga konvolutet ut till Martin och Thalia Schindlers nya gothrockplatta Zeichen (Tecken). Tanken med omslaget är att påvisa likheten mellan Cassandras varningar som ingen lyssnade på och den moderna värld och natur vi själva exploaterar och förgör idag, nöjsamt döva inför de som ber oss ändra livsstil. Texterna – som både Martin och Thalia sjunger – är på tyska, och de vemodiga melodierna hänger som ett oväder av sorg över låtskapelserna, som i sin tur antingen baseras på hårdrocksriff eller som merparten, är lugna och finstämda. Att bägge parter sjunger ökar variationen, men man har samtidigt hittat en jämnhet som gör att de tretton spåren skrider fram likt en genomtänkt enhet. Zeichen är Mantus nionde album och plattan ger absolut mersmak. Jag skulle inte ha något emot att lyssna igenom den tidigare katalogen heller. 2009 gav gruppen ut Requiem och 2010 kom både Demut och The Marriage Of Heaven And Hell. Om dessa album håller lika hög kvalitet som Zeichen bör de omgående införskaffas. Det här är nämligen en platta med ett varmt sound, en dystopisk betraktelse över världen, och samtidigt en skapelse som lär tilltala väldigt många med smak för dark wave och melodiös, gothisk rock.