(Från Zero Magazine-arkivet. Ursprunglig skribent: Robert Ryttman)
[album, House Of Trout / Hemifrån, betyg: 8]
För tre år sedan – 2006 – debuterade Keith Miles med albumet What It Was That They Became och nu är han här med uppföljaren Beyond The Headlights, ett tilltalande och väldigt varierat album med starka låtar. I Miles americana samsas renodlad country med western swing, lite folkmusik, lite jazz och även en aning soul. Risken för ojämnheter är påtagliga skulle man kunna tycka, men faktum är att den här resan genom Miles liv – som beskrivs som både det riktiga livet och det fantiserade – fungerar väldigt väl. Skivan bjuder på en avslappnad atmosfär med fina instrumentalinsatser, inte minst på fiol och steel, men också på banjo och mandolin. Låtarna har såväl personlighet som trevliga, berättande texter, så det är bara att blunda och låta Keith Miles röst föra dig med sig till den amerikanska Södern genom albumets elva låtar. Här finns finstämd sydstatsromantik och poesi i “Memories of you”, melodisk honky tonk med svävande, längtande steel i motorvägslåten “Road I´m on”, en läcker och medryckande hyllning till hemtrakterna i “The south” med snygg, soulig orgel samt kör, och glad jumpjazz med en pigg liten melodisnutt och blås i “7 cent cigar blues”. I “Samson och Delilah” har Miles lånat Bo Diddleys så välanvända djungelrytmer och kvinnokören från “The south” är återigen tillbaka. Så där fortsätter det rakt igenom plattan, likt ett prisma där varje sång har sin egen färg och utstrålning. Högkvalitativ underhållning.