(Från Zero Magazine-arkivet. Ursprunglig skribent: Gästskribent )
[bok, Ordfront, betyg: 7]
Det var med en viss skepsis som jag tog mig an Örjan Svedbergs biografi över Hoola Bandoola Band. Jag har aldrig lyssnat nämnvärt mycket på bandet och musik med politiska undertoner (eller som i Hoolas fall väldigt tydliga toner) har aldrig varit mitt gebit.
Dock visade sig boken vara både underhållande och intressant. Svedberg målar upp ett fascinerande porträtt över en tid som vi som är födda på slutet av 70-talet aldrig fick uppleva. En tid präglad av politisk medvetenhet och en helt ny musikstil: den progressiva rocken. Hoola Bandoola Band kan enkelt räknas som pionjärer i genren och förnekade aldrig att de var socialister i själ och hjärta.
550 spelningar hann det bli totalt för Hoola Bandoola och i Svedbergs bok får vi följa dem från den allra första spelningen till den sista som blev en riksnyhet i Aktuellt. Boken beskriver främst Hoolas uppgång och fall och alla tillfälligheter i 70-talets Sverige som bidrog till detta, men i texten flikar Svedberg in egna små krönikor som jag tycker ger biografin mera liv.
De medlemmar av Hoola Bandoola Band som fortfarande är i livet har intervjuats och framförallt har Mikael Wiehe bidragit med stora delar. Precis som det var i Hoola Bandoola. Mikael Wiehe och den bortgångne Björn Afzelius skrev alla låtar och var de självklara frontfigurerna. I sitt förord skriver Örjan Svedberg att alla faktafel är hans egna, och det finns ett antal sådana i boken, men i mitt tycke är det inga fel som stör min läsning.
I det hela en läsvärd bok som självklart framhåller en viss socialistisk syn som jag kanske inte delar i alla avseenden, men om man bortser lite från politiken och bara vill ha en inblick i ett intressant musikfenomen alternativt om man gillar Malmö och vill nicka igenkännande åt gator och platser är Hoola Bandoola: ett band, en tid en stad en relativt angenäm läsupplevelse.
Av: Anna-Karin Jakobsson