(Från Zero Magazine-arkivet. Ursprunglig skribent: Petter Duvander)
[samling, Mute / Playground, betyg: 0]
Om återutgivningen av en gammal Sandoz-platta känns aningen mossig, är det fascinerande att konstatera att det ännu äldre Richard H Kirk-materialet är väsentligt intressantare. Den här dubbelplattan faller nämligen snyggt in bland den digra produktion intressanta återutgivningar Mute kommit med det senaste året. Cabaret Voltaire-boxen står fortfarande i en klass för sig, men Earlier/Later innehåller en hel del charmigt material. Visst, det blir inte samma sak när Kirk själv ställer sig framför mikrofonen som när Stephen Mallinders röst får komma till tals men de vokala delarna av denna dubbel-cd är inte heller direkt centrala. Detta är solomaterial som spelats in i Kirks källare och de flesta har aldrig spelats för någon utanför den utan legat på sina kassetter, i vissa fall upp till 30 år.
På Later finner vi allt från muterad breakdance till experimentell 80-talspop som inte hade skämts för sig på Cabaret Voltaires plattor runt “Microphonies”-tiden. Men liksom fallet var med Sandoz-samlingen Digital Lifeforms så är det det mer experimentella materialet som är intressantast, här i form av skivan Earlier. Intressant nog är det också om denna som Kirk själv säger att det är en skiva han hade kunnat göra och stå för även idag. Logiskt nog låter det hela stundtals ganska mycket som Cabaret Voltaires experimentella 70-tal. Trasiga ljud i en minimal ljudbild, lösryckta fragment från en dåtid som känns aktuell än idag. Earlier innehåller många spår som inte hade skämts för sig på någon av dagens bättre laptop/electronica-artisters alster. Låtar som “Concerto For Damaged Piano (Extract 1)” och “Trabantenstadt” visar inspirerade exempel på att experimentell elektronisk musik är tidlös och helt oberoende av tillgänglig teknik.