(Från Zero Magazine-arkivet. Ursprunglig skribent: Jonaz Björk)
80-talsinfluenserna hos svenska band har blivit allt tydligare under det gångna året. Senaste tillskottet i denna genre, som tycks återuppvaknat efter 20 års vila, är Kamera som spelar på årets upplaga av Göteborgskalaset.
Kamera består av fyra mycket målmedvetna Stockholmskillar i tjugoårsåldern; Joakim Hjelm (sång), Carl DeLorean (trummor), Olof Ålenius (keyboard) samt J. Lukks (gitarr). Dom har ofta jämförts med artister som New Order, Spandau Ballet och Duran Duran. Men själva vill killarna inte placeras in i någon retrovåg.
-Vi gör vår grej, oavsett vad folk tycker att det låter som. Vi tycker att det låter som Kamera, och det precis så som vi vill ha det, säger Carl.
Kamera satsar helhjärtat på musiken. En investering av all tänkbar tid som de själva uttrycker det. Och nu börjar investeringen ge avkastning. Efter att fått följa med The Sounds som förband i våras uppmärksammas bandet alltmer och under sommaren har de genomfört ett flertal konserter, både i Sverige och utomlands. Kamera har även spelat på Arvikafestivalen och Stockholm Pride. Med singeln “At Work” som har spelats en hel del i radio samt synts på olika musikkanaler på tv har Kamera börjat rota sig i folk medvetanden. En singel till kommer att släppas innan det självtitulerade debutalbumet släpps i oktober.
Gruppens kärna, eller ursprung, är Joakim och Carl som länge spelat ihop i olika band. Men det var inte förrän J. och Olof anslöt sig under våren 2002 som bitarna verkligen föll på plats.
-Det var först när alla träffades som Kamera verkligen uppstod. Det sa klick liksom, säger Joakim.
Strax därpå började bandet skriva nytt material ihop. Bandet är noga med att poängtera att alla är delaktiga i låtskrivandet. Redan på hösten 2002 hade Kamera tillräckligt mycket material för att kunna spela in en skiva, vilket man också gjorde. En bekant till bandet, Björn Öqvist, producerade skivan och resultatet blev över gruppens förväntan.
-Björn förstod exakt hur vi ville att det skulle låta, berättar Carl. Resultatet blev perfekt och man skulle nästa kunna kalla honom för Kameras femte medlem.
Debutalbumet ger associationer till såväl Weeping Willows och Melody Club som till Space Age Baby Jane och Bobby. Raka poplåtar i danstempo, perfekt förpackade i en snygg produktion där synthar och gitarrer är smakfullt balanserade.
En längre intervju med Kamera finns att läsa i senaste numret av Zero.