(Från Zero Magazine-arkivet. Ursprunglig skribent: Petter Duvander)
[album, Exit Recordings / Playground, betyg: -]
Även om skivans titel kanske överdriver en aning, så blandar och ger svenske Patrik Book friskt på sitt debutalbum. Det hela startar med en irriterande svajig sampling av vad som skulle kunna vara temat ur en amerikansk 70-tals TV-serie, bara för att tacknämligt snabbt bytas ut mot en tung house-beat som varken står Daft Punk eller Covenant efter. Andra spåret är singeln “A-bomb from a friend” vilken utmärker sig tydligast genom sångerskan Nina Natris insats bakom mikrofonen, hon låter närmast som en ostämd Björk eller Stina Nordenstam på energi-dryck. Efter denna något ryckiga inledning lugnar skivan ner sig ett hack och svänger in mot ett franskt house-tema med sporadiskt inslängda röster, såväl mänskliga som maskinella. Rösterna fortsätter men om man vaggats in en rytmisk säkerhet så bryts den snart av ett stilbrott mer i stil med Fat Boy Slims “Weapon of choice”. Efter det blandas resten av skivan runt i ett virrvarr av tyska och engelska influenser om vartannat, även om det franska fortfarande är närvarande som en genomsyrande ande.
Han har gjort elektronisk musik sedan över 15 år (jag tror mig ha ett par tidiga alster under ett annat alias, men detta är vid pressläggning obekräftat), men hittills livnärt sig på andra discipliner, bland annat sin karriär som regissör av över 60 musikvideor, för såväl mindre som de riktigt stora skivbolagen. Att all denna erfarenhet ligger nerplöjd på denna skiva gör att detta är en av de mer stabila debutplattor vi kommer att få höra i år.