Är Depeche Modes logotyp skapad i Paint?

depeche-mode-global-spirit-tourVi måste prata om det här. För några månader sedan höll Depeche Mode presskonferens och jag bänkade mig framför skärmen för att invänta den revolution jag väntat på i många år nu. Denna gång skulle det dock bli verklighet i dubbel bemärkelse.

Det är mycket som vi fans förväntar oss vid dessa presskonferenser: turnédatum, ny musik och förstås en ny grafisk profil. Denna gång var spektaklet placerat i Milano i Italien och medlemmarna pratade som vanligt om den bästa skivan de någonsin skapat och fick det till och med översatt till italienska. Ungefär lika intressant att lyssna till som senaste skivan, Delta Machine som beskrevs på samma sätt.

Det spelas upp ett nytt spår från kommande albumet och wow, revolution! Ja, det blir revolution, men i form av titeln på den kommande singeln. Kanske inte den revolution jag väntat på, men ungefär vad man förväntat sig. Men vänta, det kommer mer…

När de avslöjar namnet på sin nya turné ”The Global Spirit Tour” och Anton Corbijns nya affisch och logotype visas upp får jag gåshud. Det här är revolution, nostalgi och galenskap, allt på en gång. Har karln arbetat i en gammal 486:a med programmet Paint? Jag har tvivlat tidigare men nu börjar jag på allvar undra. Nya logotypen ser ungefär ut som att Vince Clarke skulle hoppat med i bandet igen och skrivit låtar som lät som ”I Just Can´t Get Enough”. Är det inte det jag väntar på: nostalgi och revolution på samma gång?

Zynthec #1 1994
Zynthec #1 1994

Jag minns när vi skapade Zynthec (Zeros tidigare namn) på en 486:a i Paint efter en skiss vi kladdat ihop på något tråkig kurs i skolan. Vi tyckte det var så häftigt, men idag kan vi alla konstatera att det inte är något man visar upp med stolthet för sina barn. När vi sedan kom på den fruktansvärda idén att göra om e:et i Zynthec till ett snabel-e borde vi fått någon form av erkännande. Usch, det gör ont att behöva ta upp detta, men alla har vi en historia.

Fast frågan är om jag ska vara stolt över detta arbete nu när det blir nostalgi och en av världens bästa konstnärer verkar använda sig av samma teknik. Det är Anton Corbjin vi pratar om, och då måste det vara hett – eller?

När jag tänker tillbaka på detta och ser Antons kludd funderar jag om han tänkte som vi gjorde då eller om han nu haft tidsbrist och dragit några streck och tänkt: ”Depeche Modes fans köper allt jag gör.” Gör vi det?

Ja, jag gör nog faktiskt det och kan de hitta nostalgi i gammal estetik kan de kanske hitta tillbaka till det som en gång gjorde dem till pionjärer inom musiken också. Nämligen att skriva bra låtar och framföra dem med hjälp av en Emulator II. Nya skivan Spirit släpps under våren och jag hoppas på revolution i  in i det sista.

Frågan blir om jag ska köpa någon nostalgi-T-shirt istället för turnétröjan med nya logon. Behöver nog inte fundera över det då det alltid slutar med att jag köper allt de ger ut.

Nu avinstallerar jag Adobe CS och installerar MS Paint och hoppas även Zero gör revolution.

Om Petter Jahnstedt

1994 startade han tillsammans med kollegan Jon Josefsson musikföreningen Zynthec i barndomstaden Skara. Föreningen ledde till både klubbverksamhet och senare även en tidning med samma namn. 1999 bytte tidningen namn till Zero Music Magazine och gavs ut fram till 2010. Idag drivs den som ett webb och TV-media på internet.

Kolla även

David Josephson – “Misslyckandets estetik (Diamond Heist Remix)”

David Josephson, bekant från ambitiösa Nervous City, Nervous Self, brukar referera till Leonard Cohen och …